Haris
    Hej,

    Av olika anledningar så gick jag ett samhällsvetenskapligt utökat program som i slutändan har innefattat 2900 poäng. Smart eller inte kan man ju diskutera fram och tillbaka, men så är det nu och jag kan inte direkt ändra på det i efterhand.

    Min fråga är hur jag ska tänka när jag räknar jämförelsetal. Jag funderar på att läsa _till_ Naturkunskap 2 på Komvux och söka en utbildning som antingen tillhör behörighetsområde A14 eller A3.

    Min lista på godkända kurser och betyg från gymnasiet ser ut såhär:
    (vänster-höger: Namn på kurs - betyg - antal poäng - status som utökad eller inte utökad)
    Engelska 5 A 100
    Engelska 6 A 100
    Engelska 7 A 100 ***U***
    Filosofi 1 A 50
    Geografi 1 C 100
    Gymnasiearb. E 100
    Historia 1b A 100
    Historia 2a A 100
    Historia 3 A 100
    Idrott och hälsa 1 D 100
    Ledarskap och organisation B 100
    Matematik 1b B 100
    Matematik 2b C 100
    Matematik 3b C 100 U
    Spanska 3 A 100
    Spanska 4 C 100 ***U***
    Bosniska 1 B 100
    Bosniska 2 B 100
    Modersmål - aktiv tvåspråkighet A 100
    Ensemble 1 C 100 ***U***
    Naturkunskap 1b C 100
    Psykologi 1 B 50
    Religionskunskap 1 C 50
    Religionskunskap 2 A 50
    Samhällskunskap 1b A 100
    Samhällskunskap 2 A 100
    Samhällskunskap 3 A 100
    Retorik B 100
    Svenska 1 B 100
    Svenska 2 B 100
    Svenska 3 B 100

    Min fråga är: hur ska jag räkna ut mitt jämförelsetal ? För behörighetsområde A3 respektive A14 krävs bara, om jag inte har helt fel, Naturkunskap 2 utöver det som samhällsvetenskap redan innefattar. Men i och med att jag har läst extra poäng är jag faktiskt lite förvirrad. Innebär detta att mitt jämförelsetal kommer landa någonstans på hiskeligt låga 17/18 även med tillgodogjorda meritpoäng haha?

    Tack för din/er tid.
    • Milla :

      Betygen i Gymnasiearb. Och i Ensemble 1 räknas inte in, men de andra betygen plus Naturkunskap 2 betyg måste du räkna in. Du har Max meritpoäng (2,5) för mod.språk 3&4 och eng7.

    • :

      Hej Milla och tack för ditt svar! Vad menar du med "räknas inte in" - menar du att man inte räknar det in i det totala betygsvärdet, eller att man inte räknar det in i det totala antalet poäng (alltså nämnaren man dividerar betygsvärdet med!)... eller kanske både och samtidigt? Vad jag har läst på forum kan alldeles för många utökade kurser sabotera meritvärdet för en. För vad jag har fattat det så räknar man när man ska komma fram till nämnaren ALLA POÄNG utom gymnasiearbetet, men man räknar i vissa fall inte in det i betygsvärdet.. t.ex precis som du tog upp, i mitt fall Ensemble 1. Så en konkret fråga kanske ska formuleras såhär: räknar jag bort ensemble 1 endast från betygsvärdet, eller räknar jag också bort det från totala antalet poäng? För ifall det är med i det totala antalet poäng, så ökar det ju nämnaren samtidigt som det inte påverkar betygsvärdet  till det högre. Således sänker det snittbetyget? Tack!

    • Jelena :

      Bortse helt från GA och Ensemble kurserna som om du ej läst dem; glöm poängen för dem också. Du har då nu 2600 p att räkna på men med nk2 blir det 2700p.

    • : Bra info, tack, tror jag förstår!
    • Mikael : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    vi rekommenderar använda Räknehjäpen på Antagning.se men du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde utan det gör antagning.se om du söker till en svensk högskole/universitetsutbildning, blir bedömd som BEHÖRIG och då får du veta vad ditt meritvärde blir.
    Om du Vill räkna på dina betyg - då är Millas och Jelenas kommentarer rätt (info i dem är Rätt). Av de U-kurser så det endast de som krävs för Särskild behörighet eller de som ger meritpoäng som räknas in i ditt jämförelsetal.
    Betyget i Gymnasiearbete räknas inte in.
    Du kan "mata" in de kurserna i vilka betygen räknas in - i Verktyget på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasial-vuxenutbildning/Slutbetygsamlat-betygsdokument-fore-2010/Rakna-ut-ditt-meritvarde/Raknehjalp och sedan plussar du på 2,5 (meritpoäng för moderna språk 3 och 4 och för engelska 7).

    Om du behöver (för särskild behörighet) även Naturkunskap 2, då måste du först få godkänt betyg i den kursen och betyget kommer också räknas in. Skillnad mellan att du får E eller A i nk2 blir cirka "plus-minus" 0.4 (påverkan på ditt jämförelsetal).
    Utan godkänt betyg i nk2 är du inte behörig till "din" högskoleutbilnding (enligt info som du själv ger i din fråga) och då spelar det ingen roll hur högt meritvärde du har för att Obehöriga deltar inte i konkurrensen om plats på svenska högskole-/universitetsutbildningar.
    Jag rekommenderar därför att du först skaffar dig betyget i Nk2 och försök få så högt betyg du kan - helst A och först sedan räknar på ditt meritvärde.
    Vänligen
    ANNA

    • : Hej. Vill försäkra mig att jag förstår dig rätt! Formeln för meritvärde är ju : Totalt betygsvärde / totalt antal poäng + meritpoäng. Den nämnaren i ekvationen "totalt antal poäng", med bortse från ensemble och GA, menar du bortse från det i både täljaren och nämnaren eller bara i täljaren? Det är hela anledningen varför jag har ställt frågan, för är orolig att saker sänker dig ändå. Vad jag har förstått Jelenas kommentar ska man räkna bort det i båda men är det så? Tack för tipset, jag ska anmäla mig till komvux och således inte söka obehöriga utbildningar idag utan inom snar framtid.
    • Mikael : Ja, räkna bort (alltså "glöm" helt) att du har fått betygen i GA och Ensemble1. Stryk bort GA och Ensemble1 helt och hållet och de poängen ska inte "förekomma" eller räknas med när man räknar på sitt jämförelsetal. På så sätt blir du inte straffad för att du läst en obligatorisk kurs GA och en U-kurs! :)
    • : Hej Mikael! Hjälpsamt svar. Jag har bara en fråga till. På antagning.se kan man läsa att när man beräknar täljaren i ekvationen, alltså det totala betygsvärdet från alla ens kurser multiplicerat med betygssiffervärdet, så står det att "Summan du får fram blir ett värde mellan 21 500 och 48 000.". Med mina nuvarande gymnasiala meriter får jag dock ett värde på 48375 när jag räknar så som ni har instruerat mig. Och hade jag läst Naturkunskap 2 och fått A i det så hade det ju blivit 50375. Hur kommer detta sig? De säger ju att det "ska" vara ett värde mellan 21,5k och 48k, har jag räknat fel? Mvh
    • Anna :

      Räkneverktyget på Antagning.se är det Antagning.se som ansvarar för. Kontakta gärna Antagning.se eller UHR, Universitets- och högskolerådet. Jag anser personligen att de borde inte sätta "övre gräns" för att det kan förekomma fall då Många kurser utöver de som finns i Examensbeviset (diverse Kompletteringar) som ska räknas in och på så sätt måste man räkna in många fler betyg än det "vanliga". Det är inte helt ovanligt att man hittar felformuleringar på t.ex Antagning.se (exempelvis står det att "du ska ha läst kurser... " men det som ska stå är "du ska ha Godkända betyg" - vi har vid några tillfällen påpekat det för Antagning.se och de gjorde några ändringar, men inte på alla ställen, så det står fortfarande fel på "sina ställen"). Jag tycker du ska strunta i det som står om övre gränsen för att de menar (säkert) att 2400p. som är vanligt att man har (examensbevis är på 2500p. men GA räknas inte in så blir det 2400p) och om man har A betyg i alla kurser inom 2400p. så blir det 2400 x 20 = 48 000 men sedan ska man ju också räkna in vissa U-kurser och även Kompletterande kurser som ej ingår i exam.bevis. Och man kommer i så fall komma över "gränsen" på 48 000! Innan du har ditt betyg i Nk2 som också ska räknas in, så räcker det att du "uppskattar" - alla C betyg ger jämförelsetal på 15.0 och alla B betyg - på 17.5.. Vad du eller vi räknar fram kommer ändå inte spela roll, för att det är Det som Antagning.se kommer räkna fram som kommer att gälla. Men de kommer inte räkna på dina betyg innan du ansöker om utbildning på högskolenivå och bedöms som BEHÖRIG sökande - då får du svar om vilket meritvärde du har.

    • : Tack!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer