Sandra

    Hej! Jag har ett jättestort dilemma och förstår att SYV kanske inte kan hjälpa mig exakt med detta, men jag velar mellan två utbildningar. Den ena är 3 år lång och är ett yrke som jag tänkt på väldigt länge sen jag gick ut gymnasiet. Dels för att det är "bara" tre år och jag tycker om böcker. (Bibliotekarieutbildning) Men jag har också länge varit intresserad av svenska samt historia och funderar på ämneslärare inom gymnasiet, vilket blir 5 år. Jag tog ämneslärare som förstahandsval, men nu vet jag inte vad som är rätt. Ska jag prova testa bibliotekarie-utbildningen (som är bara en gång per år) och se om det funkar? Jag tänker tyvärr mycket på tid, och att jag vill ha ett färdigt yrke. Trots jag gillar böcker så känner jag inte så stor pepp att läsa där, varför vet jag inte. Bibliotek känns som en lugn miljö, man får kataogisera böcker, söka, hjälpa folk etc. Medan ämneslärarprogrammet låter roligt men det är så lång tid men jag får mer tycke för ämnena och tanken att hjälpa ungdomar inför deras framtid, medan bibliotekarie är mest bara söka, information, källkritik (vilket jag tycker låter lite tråkigt, det är också krav för en svenskalärare, med tanke på gymnasiearbetet, men yrket bibliotekarie grundar ju sig på att undervisa om källkritk samt sökning) Nu är det bara två yrken jag velar mellan och det finns säkert de som inte ens vet vad de vill. Men jag oroar mig mycket för framtiden, med csn, ekonomi och jag vill bara bli "färdig". Mina kompisar föreslår mig att jag ska testa på bibliotekarie för det var min ursprungliga plan tills jag fick upp ögonen för yrket som lärare. För till lärare kan jag alltid söka både höst/vår. Min fråga blir väl egentligen, ni SYV får säkert hjälpa en del personer som velar mycket. Hur ska man tänka om framtiden, ska man oroa sig för ekonomin, om man läser det så går man miste om det andra etc. Hur ska man tänka rationellt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra!
    Du ställer en mycket viktig fråga men som också är mycket svår att svara på, eller i alla fall ge ett generellt svar. Boka tid med SYV på komvux och på de institutionerna där bibliotekarieutbildningar och lärarutbildningar ges - för längre vägledningssamtal, är ett råd jag kan ge dig.
    Lärare är det brist på och har varit rätt länge + alla prognoser säger att det blir lärarbrist även i framtiden.
    Bibliotekarier - vet man inte riktigt: å ena sidan stängs det många bibliotek, men å andra - kommer det regler om att skolbiblioteken ska finnas. Men i skolbiblioteket kan också lärare bemanna eller personer med andra utbildningar... finns ännu inga lagar som säger att man måste ha just bibliotekarieutbildning (det är i alla fall inte tvunget så). Känner till att på många bibliotek jobbar som bibliotekarier personer med andra utbildningar - t.ex utbildade journalister, informatörer, lärare och kulturvetare. Och om de redan har en tillsvidareanställning, kommer de inte bli uppsagda pga t.ex du söker med "rätt" utbildning/bibliotekarieutbildning.
    Att du klarar av 3-årig utbildning till bibliotekarie (tycker det är roligt att läsa och får godkända betyg i kurserna) tvivlar jag inte på, men jag kan inte garantera att du får jobb efter det.

    • : Tack för svar! Om man får ämneslärarexamen, då kan man lika gärna läsa en masterutbildning inom BoI om man vill vidareutbilda sig i framtiden? Om du säger att utbildade lärare kan faktiskt få jobb på bibliotek? Tänker mest vad lärare har för kunskaper som passar in på bibliotek, kanske för svår fråga. Annars, tack för hjälpen :)
    • Julia :

      Givetvis får utbildade bibliotekarier företräde men om en liten skola har möjlighet att anställa endast på 10% av heltid, alltså ge jobb en halvdag i veckan - så kommer nog ingen bibliotekarie att söka det jobbet, utan det blir en lärare som på en del av sin tjänst kommer sköta skolbiblioteket (det är vad jag har sett på en hel del skolor). Men vi här på FRåGA SYV är inte experter på yrket Bibliotekarie - så du får med fördel fråga studievägledare på de institutioner som utbildar i ämnet BoI.