Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kim, Thoren Business School i Malmö har öppet hus den 24 jan kl.12-14. råder dig att gå dit då. Du kan under öppet hus fråga hur du kan boka tid för "skuggning". Det är ett alternativ.

    Du kan själv kontakta skolan med frågan när det passar att du kommer på "skuggning", viktigt att uppge VILKET PROGRAM och även inriktning du vill skugga på. Du kan ha önskemål om du vill skugga i åk1, 2 eller 3. Be om flera alternativa datum när det passar med "skuggningen". Sedan bör du fråga på din grundskola om det är OK att du uteblir just den dagen /du får inte missa prov till exempel/. Du kan fråga din klasslärare-mentor eller skoladministratör om hur det brukar gå till när en elev på just din skola beviljas ledighet från skolan pga hen skall skugga på en gymnasiet.
    Se om du på SYV-anslagstavlan ser info- om skuggning. Det är olika på olika skolor. Det kan hända att SYV på din skola vill sköta kontakter med gymnasier, men oftast tycker SYV att det är bra om eleverna ordnar det själva.
    Du får komma ihåg att du bör inte missa ngt. som är väldigt viktigt på din grundskola, som t.ex. prov eller någon avgörande för betyg redovisning. Meddela helst alla lärare som du har den aktuella dagen - på förhand - om att du inte kommer pga du skall skugga på gymnasiet.
    Ta tid när du åker till skuggning - då vet du exakt hur lång tid det tar för dig att komma till skolan. Du skall ju åka dit i tre år, så det är viktigt att bestämma om det inte är för långt. Ställ alla frågor du kommer på till de elever som går på gymnasiet, där du skuggar. Om du får bra kontakt med någon elev där, be om möjlighet att kontakta honom eller henne i efterhand också - om du kommer på någon mer fråga.
    Det är mina råd till dig!
    Lycka till!
    Vänligen
    Peter SYV