Emma
    nu ska jag söka min första praktikplats på en bilverkstad och jag vill gärna göra ett så seriöst intryck som möjligt så jag tänkte om du kunde ge något bra tips på hur jag ska göra.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Emma,
    du kommer att söka praktikplats på en bilverkstad & vill göra ett seriöst intryck, ber om tips om hur du skall gå tillväga.

    Jag råder dig att förbereda CV & ett personligt brev - båda i samma layout/design, så att man ser direkt att de hör ihop. Du använder samma typsnitt, färg och övrig layout i de båda.
    Skicka epost med KORT TEXT där du väldigt kortfattat förklarar vad ditt ärende är.
    Exempel:
    Hej,
    jag heter Emma "Efternamn",
    & går utbildning "namn på utbildning".
    Jag har hört många positiva saker om er verkstad & vill därför hemskt gärna gå på praktik just hos er.
    Jag bifogar min CV & ett personligt brev till detta mail.

    Tackar på förhand för ert svar!
    Vänliga hälsningar
    Emma
    tel.nr: 070- xxx xx xx
    epostadress: [email protected]

    Glöm inte att bifoga CV & brevet. Du kan sätta in foto på dig själv redan i mailet (det är du själv som bestämmer).

    Några dagar efter att du skickade epost, i fall du inte får svar, ring till arbetsplatsen.
    Om du inte kommer fram på telefon, kom förbi & ha med dig pappershandlingar - CV & brevet. Både i CV & brevet bör kontaktuppgifter till dig finnas - tel.nr, mailadress, postadress mm. (t.ex. tel.nr hem eller alternativt mobilnr.) Det ser snyggt ut om man lägger kontaktuppgifterna som "fotnot" - längst ner på varje sida - exakt samma layout och innehåll - i alla handlingar.

    När du är 16 år, så är det naturligt att du inte har väldigt mycket att uppge i din CV (du har helt enkelt inte hunnit med så mycket än). Du uppger vilka skolor du har gått på, om du har haft ngt. jobb tidigare eller om du har gått på praktik /PRAO-platserna/, du kan nämna föreningsverksamhet eller om du var medlem i skolrådet och liknande extra aktiviteter. Du kan med fördel nämna vilka ämnen i skolan som tycker mest om & vad du vill jobba med "när du blir stor".

    I det personliga brevet (som helst inte bör vara längre än A4 sida) skriver du om varför du välde just det yrket samt nämner de positiva egenskaper som du har: punktlig /kommer i tid/, ansvarstagande, social & kommer att bidra till ett trevligt arbetsklimat på arbetsplatsen.

    Jag råder dig att kontakta flera olika arbetsplatser samtidigt. Om du sedan får erbjudande om plats på mer än en verkstad, kan du välja var du vill gå. Glöm då inte att meddela de övriga ställen om att du - just nu - inte kan vara hos dem (tacka för erbjudande, förklara att den andra arbetsplatsen svarade tidigare och du redan kom överens med dem & måste - tyvärr - därför tacka nej, men att du hoppas att du i framtiden får kontakta dem för att söka praktik eller jobb).

    Önskar dig allt väl & lycka till! Återkom gärna om du har fler frågor.
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare