Raghad

    Hej! Jag kommer och läsa vidare en allmän kurs hos en folkhögskola under detta termin. Jag har några betyg från gymnasiet och de ämnena som jag fick betyg på jag kommer inte och läsa på detta kurs. Mina funderingar är om omdömet som jag kommer och få ska den bara gälla för de ämnena som jag läser i allmän kursen? Eller omdömet ska den gälla för det hela?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Raghad,
    om du läser mot omdöme om GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET (alltså för behörighet till högskoleutbildningar), då brukar lärare Tillsammans (alla lärare du har haft under studier på folkhögskola) besluta om vilket omdöme du ska få - och det gäller då "behörighet till högskola-universitet" och man får en siffra som Omdöme, där högsta siffran är 4.0 men man kan samtidigt också läsa för att få "Särskild behörighet" i vissa kurser - t.ex matematik 3 eller naturkunskap 2 och i så fall får man bara besked: Deltagaren har uppnått särskild behörighet vad gäller kurser "samhällskunskap 1b" till exempel.. .

    De betygen du har när du börjar läsa på en folkhögskola kommer, formellt sett, ej spela ngn roll. Det är de KUNSKAPER du har som du bygger vidare på.

    Länktips:
    det finns mycket info om studier på folkhögskolorna bl.a på följande hemsidor - framtid.se/studier/folkhogskola och www.folkhogskola.nu (som är folkhögskolornas gemensam sida) + på den hemsidan som just den folkhögskola har, där du kommer att studera.

    Vänligen
    ANNA