Emma
    Hej! Jag funderar på att söka in till programmet industriell ekonomi på Lunds tekniska högskola till hösten. Har sett att intagningspoängen i första urvalsgruppen de senaste åren har varit 21,80.
    Till min fråga: Jag har nu efter gymnasiet 21,77 i merit, dvs under den gräns som tidigare har varit. Om jag söker in och antagningspoängen ligger kvar på samma som föregående år (21,80), hur fungerar det då med reservplatser? Och blir jag i så fall en reserv som "jämförs" med första urvalsgruppen, eller med andra urvalsgruppen? Tänker på att meritvärdet i andra urvalsgruppen ibland är ännu högre än i första gruppen. Min fråga är alltså mer eller mindre hur stora chanser jag har att komma in på det programmet när jag ligger 0,03 för lågt i merit?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    du kan försöka höja ditt meritvärde.
    Du kan också göra högskoleprovet ännu en gång - då prövas du i HP-urvalet (där betygen ej spelar roll).

    ***
    Ang. bli antagen från RESERV
    Om alla som fick plats i första urvalet behåller sina platser och ej tackar Nej, kommer då ingen från RESERV.
    Om några tackar Nej till erbjuden plats - kallas RESERV nr.1 in först (alla som står i reserv får reserv-plats/köplats). Du kommer ej "jämföras" med de som kom in direkt, utan OM MÖJLIGHET KOMMER ÖPPNAS FÖR ATT TA NÅGON FRÅN RESERV, kallas reserver med lågt nr. (alltså från nr.1... och sedan 2 och sedan 3...) från den "aktuella urvalsgruppen".
    Exempel:
    du prövas i BI, direktgruppen
    och samtidigt i BII, kompletteringsgruppen (här prövas du med högre merit, som du läste upp).
    Vi säger att du i BI får reservplats nr.3 och i kompletteringsgruppen reservplats nr.10 (bara för att ta ngt exempel).
    Och så tackar 2 personer Nej till sina platser i BI-urvalsgruppen och 2 st. från reserv från BI-reservkön kallas in och båda tackar ja. Så står du nu som reserv nr.1 men kommer ej in pga inga fler reserver från den gruppen kommer in.
    Men i BII, kompletteringsgruppen tackar 12 personer Nej till sina platser och då kallas 12 st. från RESERV i BII-kompletteringsgruppen och då kommer du in pga du har så pass lågt nr i den gruppen att du hinner komma in.

    Så funkar det, enligt vad jag förstår... jobbar dock inte med antagning till högskola-universitet. Fråga SYV gör inte antagningar till några utbildningar.
    Vill råda dig försöka höja ditt meritvärde och göra HP så många ggr som möjligt.

    Sammanfattning
    Det är inte alls säkert att ngn från RESERV kommer in, över huvudet taget.

    Hänvisning/lästips: antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Las-antagning

    Hälsningar
    Mikael