Nova
    Hej! Jag vill gärna gå estet media på anntingen Nti eller LBS i göteborg och det är bara dom två jag tänker söka till om jag inte hittar nån mer. Jag hade förra året i 8'an 232,5 poäng och hoppas att jag kommer ligga kvar där och inte sänkas. Jag undrar hur stor chans jag kommer ha att komma in på nåt av dom gymnasierna, hade helst velat Nti och skulle bli väldigt ledsen om jag inte kom in. Nationella proven är något jag verkligen blir stressad av och det känns som att jag kommer sänkas, är det stor del av bedömmningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Nova!
    Jag förstår att du känner dig orolig för dina betyg. Du är absolut inte ensam om det. Nästan alla elever i åk9 är mer eller mindre oroliga för sina betyg och väldigt många känner sig stressade inför de nationella proven.
    Det är viktiga saker och ska tas på allvar men du måste också tänka på att ju mer du stressar, desto mer energi du spenderar på det som inte är produktivt. Om du koncentrerar dig på att LÄRA DIG MER då vinner du dubbelt: kunskaper ber dig bra grund inför utbildningar och yrkeslivet och om du verkligen har lärt dig mer, kommer det också att spegla sig i dina betyg, nästan garanterat blir det så.
    Mitt råd: tänk mindre på betyg och mer på att verkligen lÄRA SIG SAKER "och ting".

    Angående gymnasieval: är det till den skolan du vill söka i första hand http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/nti-gymnasiet-goteborg-sodra-hamngatan ?
    och i andra hand till LBS ?
    Då kanske du kan tänka dig söka till http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/it-gymnasiet-goteborg också?
    och kanske till den här också http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/rytmus-musikergymnasiet-goteborg ?

    Det är bra med flera alternativ i din gymnasieansökan och att du i så fall söker till SAMMA PROGRAM & inriktning på olika skolor. Detta för att i fall du kommer på, säg, ditt tredje alternativ - så står du i Reserv till första och andra alternativet men i fall du inte kommer in från Reserv - så har du även senare (pga du går samma utbildning fast på en annan skola) chans att byta till din favoritskola.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till med dina studier och med ditt gymnasieval!
    ANNA