Valentine

    Jag har läst ett år på gymnasiet, men jag fick endast 300 gymnasiepoäng. Behöver jag då gå tre år på folkhögskola eller räcker det med två eftersom jag ändå gick ett år på gymnasiet? Jag kommer ha all behörighet jag behöver det andra året på folkhögskolan, så det känns onödigt att gå ett tredje år då jag inte kommer få något utav det. Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Din fråga gäller Omfattningskravet (för att kunna uppnå Studieomdöme om Grundläggande behörighet), om jag tolkar din fråga på rätt sätt.
    Se information på sverigesfolkhogskolor.se/for-personal-pa-folkhogskola/behorigheter/kurs-i-folkhogskolans-behorighetsmodell/omfattningskravet där man bland annat läser: "Det råder delade meningar huruvida vi kan tillgodoräkna tid från en kurs där eleven fått betyg F in i omfattningskravet. Vissa menar att ett F är ett betyg som visar att eleven deltagit i undervisningen, till skillnad från ett streck."

    folkhögskolornas gemensam webbplats www.folkhogskola.nu läser man bl a följande: "Du kan studera tre år på folkhögskola. Du kan studera två år på folkhögskola om du har studerat i minst ett år på gymnasieskola eller komvux. Du kan studera två år på folkhögskola om du är färdig med grundskolan och har minst två års erfarenhet från arbetslivet."

    Hänvisningar/lästips:
    folkbildningsradet.se/for-folkbildare/jag-jobbar-pa-folkhogskola/dokumentbank-med-villkor-och-anvisningar

    Tips! prata med personal på din folkhögskola. Om du ej får de svaren som du vill ha, kontrollera att du fick rätt information från personal på din folkhögskola med t.ex folkhögskolornas gemensam informationstjänst eller med folkbildningsrådet.
    Kontaktuppgifter till FHSK-infotjänst är: E-post: [email protected] & Telefon: 08-796 00 50
    Kontaktuppgifter till folkbildningsrådet är: Tel: 08 412 48 00 & E-post: [email protected]

    Glöm inte att, i fall du vill få ut Studieomdöme om grundläggande behörighet, så finns det förutom omfattningskravet också INNEHÅLLSKRAVET och det är skillnad på innehållskravet om du vill bli behörig till högskola-universitet eller till yrkeshögskolestudier.
    Tänk också på att i fall du får läsa "ett extra läsår" på en folkhögskola, så kan du få ännu bättre kunskaper och förhoppningsvis också högre siffra i Omdöme (högsta möjliga siffra/omdöme är 4.0). Med högre omdöme har du bättre chans att komma in på en högre (eftergymnasial) utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare