Alexander

    Hej! Jag har läst kurser inom ljudteknik som skulle räcka till att skriva ett examensarbete, vilket är det jag behöver för att få en kandidatexamen. Jag har skrivit till ett antal skolor och frågat om de erbjuder en kurs för examensarbetet. Jag undrar om det finns en annan väg att gå än att fråga runt bland skolor vilka som kan tänka sig att erbjuda en sådan kurs (när man inte gått ett program på deras skola)?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexander!
    Min gissning är att endast de lärosätena som i sitt utbud har minst ett kandidatprogram med rätt inriktning/innehåll, som  erbjuder kandidatkurser med rätt innehåll.
    Ett lärosäte måste ha examenstillstånd för att få lov att utfärda just "den sorters" examen. Men "bara för" att ett lärosäte får lov att utfärda examina, betyder inte alltid att de också gör det. Vilka lärosäten som har tillstånd att utfärda olika sorters examina kan man få reda på hos UKÄ. Kontaktuppgifter till UKÅ finns på uka.se/om-oss/kontakt - fråga UKÄ vilka lärosäten som har examenstillstånd för den sorters examen som du vill ta ut och kontakta sedan just de lärosätena.
    Kika annars på:
    Blekinge tekniska högskola erbjuder kandidatprogram i digital ljudproduktion, se bth.se/utbildning
    Se även his.se/dsu-ljud - kanske kan du ta kandidatexamen på det lärosäte.
    Fler tips! studievägledare på den institutionen där du läste dina högskolekurser i "ljud" borde kunna hjälpa dig hitta var du kan ta ut kandidatexamen (om du nu är möjligt att ta ut kandidatexamen med det innehållet som du har tänkt dig).
    Sök annars information på lärosätenas gemensam webbplats - www.studera.nu