Michelle
    Jag ska snart börja andra året på gymnasiet och vi ska välja våra individuella val nu. Vi har fått schema positioner som säger vilken tid och dag kursen finns tillgänglig. Det finns gula position som då motsvarar måndag + onsdag morgon och blå position som motsvarar tisdag + torsdag. De kurser jag vill gå på (naturkunskap 2 och matematik 3B) går inte att välja i tvåan, utan endast i 3an och båda dom är i gul position, jag undrar då om de inte kommer att vara möjligt för mig att välja de pga att de kanske krockar med varandra i schemat? går i samhällsvetenskaps programmet inriktning intrnationell. Går det eller inte? Vad kan jag göra? Jag behöver de behörigheterna för att kunna plugga vidare till högskolan.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden
    Hej Michelle,
    exakt hur schemat ser ut är det varje skola som bestämmer utifrån sina lokaler, lärarkapacitet mm.
    Jag vågar inte påstå att du eller inte kan välja just de två kurser, utan du bör - i fall du är osäker - fråga Studie- & yrkesvägledare på din skola. Det går säkert att skicka mail till SYV på din skola. Ni har kanske drop-in tider för SYV eller kan boka samtal.
    I fall du får svar att du inte kan välja båda dem kurserna - eftersom de kanske går på samma tid - fråga SYV hur du i så fall kan lösa detta då du behöver båda dem för behörighet till vidare studier.
    Ett förslag som jag har - är att du kanske kan genom självstudier i Matte skaffa dig kunskaper i Matematik 3 ( det finns nämligen en mycket bra sida www.matteboken.se ) där alla kurser i Matte är upplagda för självstudier. Fråga också om att i fall du lär dig det som behövs i Matte 3, om skolan kan i så fall låta dig göra prov (tenta av den kursen) - du kan kanske göra alla delprov och sedan slutprovet med den gruppen som kommer att läsa Matte 3.
    En annan (lite okonventionell lösning) kan vara att du alternerar: går på varannan lektion i Naturkunskap 2 och Matte 3b - eller kanske inte exakt varannan lektion men när det är prov eller någon superviktig genomgång - då går du på just den lektionen och för övrigt bedriver självstudier. Detta är inget som är jättevanligt men du kan fundera på om det är en bättre lösning för dig - för att i annat fall så måste du läsa på komvux efter gymnasiet innan du kan söka vidare studier. Det är synd om du måste avstå från att söka till högskola för att du saknar betyg i en enda kurs.

    Du kan också fråga om SYV på din skola kan komma med ngt. annat förslag på en lösning på ditt problem.
    En möjlig lösning är att du byter skola till samma program som du läser nu men till en skola där du skall kunna läsa alla de kurser som du behöver för behörighet till eftergymnasiala studier.
    Du kan också fråga om din skola har samarbete med andra skolor och om du kan läsa en av kurserna på en annan skola inom ramen för "det gemensamma gymnasiet" eller ngt. liknande: det är när flera skolor går ihop och hjälper varandra.

    Jag hoppas på att du finner en bra lösning på din situation.
    Önskar dig allt väl!Du får gärna återkomma och berätta hur det gick. Jag skall hålla tummarna!
    Peter SYV