Carl
    Jag var på första lektionen men klarar inte av att gå på denna. Har en slags fobi.
    • Julia : Jag vill tipsa dig om info som finns på http://www.fragasyv.se/info/simkunnighet-och-betyg-i-idrott-och-halsa läs längst ner där på sidan om vad som gäller för Gymnasieskola. Alla "blåa ord" i texten är klickbara länkar. Kort&gott: läraren kan sätta godkänt betyg även om du inte uppfyller DELAR av kunskapskraven i Idrottskursen men för det måste finnas "särskilda skäl".

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    hej Carl!
    Tråkigt att du känner att du inte klarar av livräddningen. Det kan göra skillnad mellan liv och död för en person, om du kan (respektive inte kan) utföra livräddningsåtgärder.

    Med det sagt, så går vi vidare till mer praktiska saker såsom betyg och att ev. bli av med Studiebidraget.
    De nya reglerna säger att skola måste efter 4 timmars frånvaro utan giltig orsak - rapportera till CSN och då stängs Studiebidraget av för en gymnasieelev.
    Det är, alltså, viktigt att delta i lektionerna.

    Ang. betyg - så är det upp till läraren att göra bedömning (sammanfattande bedömning) om du uppfyller kraven för ett godkänt betyg. Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla gymnasieprogram. Man kan, alltså, inte välja bort den.
    Goda nyheter är att med F i Idrott&hälsa 1 kan du ändå få Examensbevis och bli behörig till vidare studier efter gymnasiet.

    Om du känner ångest och kanske har fobi, så är det bra att gå prata med kurator och/eller med skolsköterska och senare kanske också med en skolpsykolog. Får du intyg på att du har fobi, så kanske kan du göra andra moment i kursen - kanske göra mer teoretiska uppgifter i stället för praktiska eller att läraren anpassar undervisning i kursen på något sätt för just dig.

    Du kan också börja prata med lärare i Idrott&hälsa direkt. Be om enskilt samtal. Berätta hur du känner och be om råd.

    Bästa hälsningar & jag kommer att hålla tummarna för dig!
    ANNA