Lina

    Hej, Jag undrar hur man ska tänka när man prioriterar sina val inför universitetet. Nu till våren vill jag t.ex. läsa kurser, och gärna fler än en. Har läst att de utgår från att den högst upp är den kurs man helst vill läsa, men om man vill läsa fler än en? Och om man inte garanterat kommer in på den översta kursen, på grund av för hög intagning, kommer man då riskera att inte komma in alls för att man prioriterat den kursen högst och inte får någon förtur/liknande till de andra kurserna i listan? En parallell: undrar också huruvida man kan läsa kurser inom Ledarskap & Organisation och Projektledning på Ekonomie kandidatprogrammet? Vet inte hur jag hittar information om exakt vilka kurser man kan läsa på de kurser man ska välja själv. Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,
    om du inte kommer in på ditt högsta (första) alternativ, men är behörig till den utbildningen, ställs du i RESERV. Och samtidigt blir ditt andra alternativ - ditt första. Och så vidare...
    En sökande som ej kommer in på sina första, säg fem, alternativ har då sitt sjätte - som första. Alltså du blir inte sämre prioriterad om du söker en viss utbildning (eller kurs) i andra-, tredje-, fjärde- och så vidare "hand". Men "risken" finns att du kommer in på första, andra och tredje alternativet (om det är 15hp-kurser och max vad antagning.se kan anta till är, per termin, 45 hp), så blir det inte aktuellt att komma in på fjärde och lägre alternativ. Därför ska du sätta högst upp den utbildningen som du helst vill komma in på; om det är t.ex en kurs á 30 hp per termin, så kan du då bli antagen till ännu 15 hp till samma termin. Du kan alltså bli antagen till att läsa en utbildning/kurs på heltid och till ännu en - på halvtid, till samma termin; eller till tre utbildningar/kurser på halvtid; eller till 6 st. kurser som går på 25% av studietakt (7,5 hp per termin x 6 blir 45 hp).
    **********
    Din andra fråga om vilka kurser inom ekonomiprogrammet som man läser, så kan det vara olika från ett program till nästa ekonomiprogram. Det finns hundratals ekonomiprogram på de svenska lärosätena och jag kan inte titta på varje av dem och uppge de kurser som läses inom varje program; dessutom kan också innehåll i programmen förändras, det är inte alltid som man vet på 3 år framåt exakt alla kurser som kommer att ingå. Tips! hitta det programmet som du är intresserad av, t.ex oru.se/utbildning/program/ekonomiprogrammet - och se om du på hemsidan kan hitta vilka kurser som ingår; om inte - kontakta de som jobbar på programmet och fråga.