seort70

    Apropå min förra fråga, Eleven är ännu inte betygssatt i Ma2b men det finns risk för F då det är en pågående kurs. Om eleven läser ma3b kan ge den bästa förutsättningar att nå en gymnasieexamen, om ev IAP, kan vara en lösning. Vad tycker ni?

    • Milla : vilken program och inriktning läser den eleven?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    alla elever på gymnasiet får läsa vidare till nästa/högre kurs i samma ämne, även om de fick F i en lägre/underliggande kurs (för det behövs inte någon anpassning av programmet). Här gäller det rätten att fullfölja gymnasieutbildning, alltså gäller alla elever.
    Logiskt sett, har eleven små chanser att få godkänt i en högre kurs där hen saknar förkunskaperna på grund av F i en underliggande kurs men det händer ibland att eleverna får godkända betyg i högre kurser trots att de hade F i lägre kurser. Eleven som fick F har rätt att göra prövning i kursen. Det skulle vara fördelaktigt för eleven om hen fick läsa om matte 2b för att ha en chans att få godkänt betyg + bättre grund inför vidarestudier i matematik.
    Vad gäller uppfylla kraven för examensbevis, så kan en elev få ut examensbevis med F i både matte 2b och 3b och i ännu en kurs á 50 poäng; detta för att max F i examensbevis från gymnasiet är 250poäng.
    Jag gissar på att eleven som frågan gäller läser EK/inriktning ekonomi där matte 3b är en obligatorisk kurs. Om eleven riskerar F i matte 2b, då har eleven uppenbarligen svårigheter inom matematik; frågan är då om eleven kan försöka uppfylla kraven för examensbevis från inriktningen Juridik i stället (där matte 3b inte behöver ingå); eleven skulle vinna på att kunna läsa om, alltså läsa en gång till, matte 2b under årskurs 3 (eller i sommarskolan, om sådan möjlighet finns).
    I EK/juridik ingår inriktningskurserna Filosofi 1 (50 poäng), Affärsjuridik (100p), Rätten och samhället (100p) och Psykologi 2a (50 p), vilket man kan se i Programplanen för EK>>

    Studie- och yrkesvägledare