Abc
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32237 frågor besvarade.
Abcdefghijklmopq?
5 Svar
Hej Belle,
en kurs är obligatorisk på alla nationella svenska gymnasieprogram.
Du får gärna gå in på skolverkets hemsida och läsa om den kursen.
Den exakta innehållet och de obligatoriska och valbara delmoment i kursen är det idrottslärare som känner till. Vissa "moment" måste tolkas och de kan tolkas lite olika av olika lärare.
Eftersom kursen är obligatorisk - kan man inte skippa den. Och det är kanske inte någon mening att oroa sig på förhand, utan mitt råd till dig blir "Go with the flow" (ta det som det kommer). Gör ditt bästa i alla kurser på gymnasiet, inklusive idrott och hälsa 1-kursen och Lycka till med dina studier!
Vänligen
Julia syv
Hej Belle, jag fick nu svar från Rektor på Perstorps gymnasium >>>- var god läs nedan:
"I kursplanen för Idrott 1 står:
Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan.
Och
Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer.
Detta är utdrag ur kunskapskraven. När det gäller första meningen så tror jag att flera idrottslärare, åtminstone vår, försöker variera sina lektioner och då blir orientering ett inslag.
I den andra meningen framgår ganska tydligt att ett moment i Idrott 1 bör ha med aktiviteter i naturmiljöer att göra och då kan orientering vara ett alternativ.
MEN det står ingenstans att det måste vara orientering, det bestämmer varje idrottslärare själv. På Perstorp Gymnasium tror jag dock att man en gång i kursen prövar på momentet Orientering."
Svaret vi fick från >>Munkagårdsgymnasiet i Tvååker är att ..."vi kommer att använda oss av kartor och att ”hitta rätt” men det kan nog inte kallas orientering i generell bemärkelse. Vi jobbar alltid i grupp och man blir aldrig ”ensam” ute i skogen ☺. "
Rektor på en gymnasieskola svarar så här:
Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:
Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa.
Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning.
Rörelse till musik samt dans.
Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.
Metoder och redskap för friluftsliv.
Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv.
Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud.
Kosthållning, droger och dopningspreparats betydelse för hälsa och prestation.
Spänningsreglering och mental träning.
Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik.
Huruvida orientering är obligatorisk är en fråga man får diskutera med aktuella lärare eftersom det är idrottslärarna som är bäst lämpade att tolka kursplaner och kunskapskrav för denna kurs.
Hej igen, nu fick vi svar även från Dille gård >>- var god läs nedan:
"Vi på Dille Gård arbetar (inte bara i kursen Idrott och hälsa 1) en hel del med karta, kompass och gps i många olika sammanhang för att upptäcka omvärlden och för att skapa intresse, förståelse och inspiration kring vistelse på nya platser. Om man kallar det orientering så är svaret absolut ja på frågan om det ingår i undervisningen. Om man kopplar ihop orientering med tävling, terränglöpning i skogen, svett och gegga upp till ljumskarna så är det knappast förekommande i undervisningen hos oss. Dock kommer vi under Idrott och hälsa 1 att använda karta och kompass i skogen obligatoriskt men utan tävlingslika former."
Vi fick också svar från Polhemskolan >>, var god läs nedan:
Hittills har alla lärare på Polhemskolan jobbat med orientering i någon form, men då i form av stadsorientering eftersom vi inte har praktiska möjligheter att bege oss till skogsområden.
Till hösten kommer vi sannolikt att släppa det lite mer fritt för varje lärare att välja om momentet ska ingå som betygsgrundande examination. Jag tror dock att det kommer att finnas med i undervisningen hos de flesta.
Eleven bör ha klart för sig att just orientering inte är ett eget kunskapskrav på gymnasiet utan en liten del av många andra praktiska delar. Detta skiljer sig en hel del från grundskolan där orientering väger mycket tungt och där man ofta jobbar länge med det. Vi hinner oftast inte ha mer än max 4 pass stadsorientering.
Med vänlig hälsning
Polhemskolan
Svar från Nynäshamns gymnasium>>, var god läs nedan:
"På Nynäshamns gymnasium har vi orientering och det brukar vara en del som har till en början motstånd till det momentet.
Men när vi har haft intro och börjat i närområdet så brukar det inte innebära några problem.
Jag har snarare den uppfattningen att många har blivit omvända och tycker efter ett tag att det är ganska skoj."
Här kommer svar från idrottslärarna på Jensen i Göteborg>>>:
"Hej!
Eleverna får orientera till varje idrottslektion eftersom vi är på olika ställen. Så då använder dom mobilen för att orientera sig fram.
I teorin går vi igenom karta och kompass, lär oss karttecken samt ta ut kompassriktning.
Sedan har vi kört stadsorienteting med övningar."
Men vi önskar att du inte låter denna fråga styra ditt gymnasieval, känns vanskligt att göra sitt gymnasieval utifrån att man vill slippa orienteringen.
hej igen, ännu ett svar från en person som är bra insatt i den aktuella problematiken; var god läs nedan:
Kursplanen nämner inte orientering specifikt i betygskriterierna men betonar deltagande i en bredd av aktiviteter (varav orientering brukar räknas som en). När det gäller friluftsliv ska man kunna visa att man kan hantera olika redskap (som t ex karta och kompass).
Det är vanligt att det inom idrott och hälsa 1 på gymnasiet genomförs orientering/orienteringsövningar någon/några gånger per termin och om man inte deltar, leder det till bristande närvaro och svårigheter att visa att man behärskar t ex kartläsning.
Med vänlig hälsning
L.
Nej, orientering är inte ett kunskapskrav. Däremot är "Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation" ett centralt innehåll. Där ingår orientering om den undervisande lärare bestämmer sig för det.
Det vore bra för dig att öva på orientering. Det är ju, faktiskt, bra att kunna i verkliga livet. Skönt för dig är att eftersom det inte är ett kunskapskrav, riskerar du inte underkänt på kursen, hur illa det än är ställt med just den förmågan.
:)
Frågor och svar taggade med 'flyg' (8 st.)
-
Vilken linje på gymnasiet är bäst att välja för att bli flygledare?
Hej! I framtiden vill jag bli flygledare och undrar därför: Vilken linje på gymnasiet är bäst att välja för att bli flygledare?
Hej,enligt de behörighetskraven som man ser på lfv.se/bli-flygledare/behorighetskrav - så krävs det Examen från ett valfritt gymnasieprogram + att man... Läs hela svaret -
Pilotutbildning?
Hej! Jag har länge velat utbilda mig själv till pilot men jag har sett att pilotutblildningen kostar flera hundra tusen kronor. Min fråga är ju då om staten betalar för pilotutbildningen eller om jag själv måste betala för den
Utbildning till pilot inom... Läs hela svaret -
Yrken inom flygbranschen?
Hej! Jag studerar just nu till röntgensjuksköterska (T2), men börjar känna allt mer att jag gjort fel val. Yrket intresserar mig inte som jag hade trott, vilket gör att jag inte har någon motivation att plugga... Jag under lång tid varit väldigt intresserad av resor, har varit ute och rest i...
Hej Evelina,det finns många olika yrken inom de områden som du är intresserad av, nämligen resor, flygplats, flygplan och turism.Frågan är dock om du vill hjälpa andra att kunna resa eller om du... Läs hela svaret -
Jag vet inte vad jag vill bli!?
Hej! Jag har alltid varit intresserad av flygplan och att flyga! Men jag har höraapparater så pilot kan jag inte bli.. så jag funderade på att bli flygmekaniker/tekniker men när jag var på öppet hus på det gymnasiumet så sa dem att man behövde höga betyg och extremt mycket pluggande... vilket...
Hej DanieI, kika gärna på yrket vetenskapskommunikatör med rymdinriktning>> och så finns det också möjIighet för en journaIist att speciaIisera sig om skriva om FIyg- och rymd... ur... Läs hela svaret -
Hur blir man flygmekaniker efter att ha gått ut gymnasiet?
Hej! Jag har gått ut naturvetenskapliga programmet och undrar hur jag nu kan utbilda mig till flygmekaniker? Syftar inte på flygtekniker. Tack
Hej Emil, du är intresserad av att bli Flygmekaniker >> men inte FIygtekniker >> - jag kan inte direkt säga att det är någon större skiIInad meIIan de två yrken, utan de kan nog... Läs hela svaret -
Vilken linje och vart ska man gå om man vill bli flygledare?
Eftersom LFV inte tar emot ansökningar längre vart ska man då vända sig om man vill bli flygledare. Vilken linje ska man gå på gymnasiet, Och finns det något gymnasium som är förberedande för att bli flygledare? MVH ALBIN
Hej Albin, jag undrar om du vill se på info om yrket flygledare på Framtid.se>> ? Det info som vi har idag är att det inte i dagens läge finns någon utbildning... Läs hela svaret -
kan man bli ingenjör om man går på naturvetenskapsprogrammet ?
jag undrar om man måste studera på teknik programmet för att bli ingenjör för att jag vill bli flyg/ingenjör.
Hej Rana! Man kan bli ingenjör om man läser på Naturvetenskapsprogrammet. Man kan bli ingenjör om man läser på vilket som helst gymnasieprogram, men då... Läs hela svaret -
Vilket av dessa två ska jag välja?
Hej, jag ska söka nu till gymnasiet och mitt mål är att till slut studera och forska på universitetet i Luleå inom rymdteknik och jag vet inte vilken gymnasielinje jag ska välja, med tanke på inriktningen skulle jag välja rymdteknik i Kiruna men med geografin i tanken skulle jag vilja gå närmre...
Hejsan, eftersom Flygteknikutbildningen är ett yrkesprogram så måste du för att sen kunna söka in till ett Civilingenjörsprogram i rymdteknik på Luleå universitet komplettera med ganska mycket matte, kemi och fysik. Men om... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga