Nelly

    Hej! Jag vill bli idrottslärare i de yngre åldrarna, helst grundskolans årskurs 1-3. Jag hittar endast utbildningar mot idrottslärare för gymnasiet. Finns det någon sådan utbildning som jag söker? Vart i sådana fall?

    • SYV-besökare :

      Jag skulle råda dig fråga på gymnastik- och idrottshögskola (GIH) eller studievägledare på grundlärarprogrammen som utbildar lärare F-3 (från förskoleklass till år3 på grundskolan). Även Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer borde kunna svara: utfärdar de legitimationer för idrottslärare för grundskolans tidigare år eller om det är "grundlärare" som bl.a får undervisa i idrott också?

    • Daniel : Svar från Malmö Universitet: om man redan har Lärarexamen, kan man försöka hitta fristående kurser som t.ex https://edu.mau.se/sv/course/if169f - för att utöka sin lärarbehörighet.
    • SYV-besökare : Gymnastik- och idrottshögskolan erbjuder lärarutbildning i ämnet idrott: https://gih.se/kurswebb/program-och-kurser/amneslararprogrammet-mot-gymnasieskolan Vänliga hälsningar
    • Anna :

      Du kan också kontakta Studentservice Uppsala universitet  [email protected]  Box 256, 751 05 Uppsala Besöksadress: Dag Hammarskjölds väg 7 Telefon: 018-471 4710

    Läs alla kommentarer

    4 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nelly,
    vi fick nu svar från Högskolan i Kristianstad; var god läs nedan:

       Hej!
    På Högskolan Kristianstad kan man utbilda sig till grundlärare i åk 4-6 med tillvalet idrott. Då är man behörig att undervisa i idrott och hälsa i åk 1-6. Samma behörighet kan man få genom att utbilda sig till grundlärare med inriktning mot fritidshemmet, och tillvalet idrott och hälsa.

    Vänligen
    Programområdesansvarig Grundlärarutbildning med inriktning mot F – 3 samt 4 – 6

    *** *** ***

    Det finns olika lärarutbildningar för att bli lärare i grundskolan.

    Antingen utbildar man sig till grundlärare i fritidshemmet, då blir man behörig att undervisa årskurs 1- 6 i idrott och hälsa.https://www.hkr.se/program/grundlararefritidshem

    Eller läser man till grundlärare årskurs 4-6, där man också läser 30hp idrott och blir då behörig att undervisa i idrott i årskurs 1-6. Observera dock att man på denna utbildning också läser matematik, engelska och svenska för att kunna undervisa i dessa också.https://www.hkr.se/program/larare-grundskola

    Titta gärna på länkarna, ovan, på våra program, så ser du innehållet.

    Med vänliga hälsningar

    Studie- och karriärvägledare/Study- and Career Counselor

    Högskolan Kristianstad/Kristianstad University

    Fakulteten för lärarutbildning/Faculty of Education

    Fakulteten för lärarutbildning/Faculty of Education Högskolan Kristianstad/Kristianstad university

    hej igen, vi fick idag svar från Skolverket, som lyder:

    Skolverket utfärdar legitimation utifrån sökandes behörighetsgivande lärarexamen. Vi kan däremot inte svara på specifika frågor om vilka kurser eller vilken utbildning man behöver läsa för att få en viss behörighet/examen. Lärosätena har examensrätt och utfärdar examen utifrån Högskoleförordningen, som anger vad som krävs för en viss typ av examen. När det kommer till specifika kurser eller utbildningar så är det därför ett lärosäte som har examensrätt i det ämnet som kan svara på vilka specifika kurser som krävs för en viss examen.

    Hej igen, svar från Linköpings Universitet, läs nedan:

    Hej
    Du kan ansöka till grundlärarprogrammet fritidshem
    och som praktiskt- estetiskt ämne väljer du idrott 30 hp.
    Du blir då behörig att undervisa i idrott årskurs 1-6.
    https://liu.se/utbildning/program/l1fri

    Hejsan, läs nedan svar från Malmö universitet:

    Hej,

    När du utbildar dig till ämneslärare i idrott för årskurs 7-9 blir du även behörig att undervisa i idrott för grundskolans årskurs 1-6.

    Med vänlig hälsning
    STUDIE- OCH KARRIÄRVÄGLEDARE
    MALMÖ UNIVERSITET
    Fakulteten för lärande och samhälle
    Fakultetsverksamhetsstöd

    Och så svar från Karlstads Universitet:

    Hej,
    Tyvärr kan en inte aktivt läsa till idrottslärare mot de åldrarna som jag tolkar det (och inte heller vid Karlstads universitet). Vi erbjuder dock ämneslärarprogrammet mot årskurs 7-9 och mot gymnasiet, där en kan få ut en ämneslärarexamen i idrott (och ett annat ämne). Skolverket ger i dagsläget behörighet att undervisa i hela grundskolan utifrån en sådan examen (men vi har inget program att läsa som direkt är inriktat på idrott mot de lägre åldrarna).

    För mer info se Högskoleförordningen samt Skolverkets info gällande behörighet.

    Med vänliga hälsningar
    Studie- och karriärvägledare lärarutbildningen

    Karlstads universitet

    Avdelningen för utbildningsstöd 651 88 Karlstad
    Telefon 054-700 12 12, Telefontid mån-fre kl 11-12
    KAU.SE

    • SYV-besökare :

      Idrott ingår inte som ämne i den examina som grundlärare F-3 tar. Det betyder att idrott inte ingår som utbildningsämne i utbildningen för grundkskolelärare åk F-3, vilket man kan tycka är lite märkligt. Utbildningen bygger på det som anges i Högskoleförordningen. För de som läser ingång åk 4-6 ingår 30hp valbart ämne varav idrott då ges vid vissa lärarutbildningar, inte alla.

    Vägledare SYV

    Hej,

    Vi har ingen renodlad idrottslärarutbildning på Mittuniversitetet men i vår Grundlärarutbildning med inriktning mot arbete i fritidshem så läser våra studenter ett praktiskt/estetiskt ämne på 30hp, de väljer mellan bild eller idrott och hälsa. De blir behöriga att undervisa i det ämnet för åk 1-6.

    Som jag förstår behörighetsreglerna så blir de som läser till ämneslärare för åk 7-9 med ämnet idrott och hälsa behöriga även för åk 1-6. De som läser till grundlärare med inriktning mot arbete i åk 4-6 blir behöriga i åk 1-6 i eventuella praktiskt/estetiska ämnen som de läst, exempelvis idrott och hälsa.

    För mer info ta kontakt med Skolverket.

    Med vänlig hälsning
    MITTUNIVERSITETET
    Fakulteten för humanvetenskap

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej. Vi fick svar från Linnéuniversitetet; var god läs det nedan:

    Hämtat från behörighetsförordningen:

    Behörig att undervisa i grundskolans årskurs 1-3 i ämnena bild, hem- och konsumentkunskap, idrott och hälsa, musik, slöjd eller moderna språk är, utöver vad som följer av 3 eller 3 a §, den som har avlagt
       1. grundlärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100) med inriktning mot arbete i fritidshem,
       2. grundlärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6,
       3. ämneslärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9,
       4. en äldre examen än som avses i 1 och som är avsedd för arbete i fritidshem och minst en årskurs i grundskolan,
       5. en äldre examen än som avses i 2 eller 3 och som är avsedd för arbete i minst en av årskurserna 4-9 i grundskolan, eller
       6. en examen som ger behörighet att bedriva undervisning enligt denna förordning, om han eller hon genom att ha kompletterat sin utbildning har fått kunskaper och förmågor som motsvarar kraven för en examen som avses i 1, 2 eller 3.

    En lärare som avses i första stycket är endast behörig att undervisa i något eller några av de ämnen som anges där och som omfattas av lärarens utbildning. Förordning (2011:1596).

    https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/forordning-2011326-om-behorighet-och_sfs-2011-326

    För ytterligare frågor, ring lärarutbildningens studievägledare som kan förklara detta mer ingående.

    Hälsningar

    ____________________________

    Studie- och yrkesvägledare på Linnéuniversitetet, Kansliet för lärarutbildning

    SYV-besökare SYV

    Hej igen, svar från Örebro Universitet, nedan:

    Hej!
    Vid Örebro universitet kan du utbilda dig till ämneslärare mot gymnasiet i idrott och hälsa samt ett annat ämne. Det som är specifikt för dessa lärare är att de blir behöriga i ämnet idrott och hälsa från årskurs 1 tom gymnasiet.
    Jag känner inte till att något lärosäte utbildar specifikt mot idrott och hälsa för de lägre årskurserna men det kan finnas.

    Hälsningar
    Studievägledare, Lärarutbildningens kansli, Långhuset 1 tr, 701 82 Örebro

    Och ännu ett svar - från Jönköpings Universitet:

    Mitt förslag är att titta på utbildning mot "grundlärare fritidshem" eftersom man där får välja mellan att specialisera sig inom; idrott/bild/musik. Man är då behörig att få undervisa i åk1-6.

    Vänliga hälsningar/Best regards
    Studievägledare/General study counsellor

    __________________________________

    University services
    Jönköping University

    Och så ännu ett svar - från Göteborgs Universitet:

    Hej!
    Det finns olika vägar, så du får gärna kontakta oss, så kan vi hjälpa dig vidare. Våra kontaktuppgifter:

    STUDIEVÄGLEDNINGEN
    Utbildningsvetenskapliga fakultetskansliet

    GÖTEBORGS UNIVERSITET
    Utbildningsvetenskapliga fakultetskansliet

    Besök: Pedagogen, A-huset, entréplan
    Västra Hamngatan 25
    Box 300, 405 30 Göteborg
    Tfn: 031-786 5517 (må-to kl. 10-11.30)

    Drop-in torsdagar kl. 12-16 (under terminstid)

    E-post [email protected]
    www.lararutbildning.gu.se

    Och, nedan, ett svar från Södertörns högskola:

    Ämneslärarutbildningen ges närmast  i Stockholm på idrott- och gymnastikhögskolan, GIH https://www.gih.se/

    Efter fullgjord utbildning ger den behörighet att undervisa i idrott för hela åldersspannet. Kontakta gärna GIH för mer information, se kontaktlänk ovan.
    I grundlärarutbildningen inriktning fritidshem på Södertörns högskola blir man lärare i fritidshem och ett praktiskt estetisk ämne åk 1-6 där man förutom bild eller musik även kan välja att läsa 30 hp idrott på GIH.
    Det finns även möjlighet efter grundlärarexamen fritidshem att utöka sin ämnesbehörighet för att få ämnesbehörighet att undervisa högre upp i åldrarna, tex för idrott åk 7-9 krävs totalt 45 hp i ämnet idrott, vilket betyder högskolestudier om ytterligare 15 hp i ämnet.

    Söker man på idrott och hälsa enbart på program på www.antagning.se får man upp de Lärosäten i landet som ger utbildningen.

    Vid ytterligare frågor om lärarlegitimation kontakt Skolverket https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation-och-forskollararlegitimation

    Med vänliga hälsningar
    Centrala Studie- och karriärvägledningen/Careers and Study Guidance Advisors Studentavdelningen
    SÖDERTÖRNS HÖGSKOLA | STOCKHOLM/ SÖDERTÖRN UNIVERSITY