Hej Stefan!
    Individuell bedömning görs och individuell studieplan sätts ihop - för varje elev på yrkesintroduktion.
    Allmän information finns på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/yrkesintroduktion

    Sedan är det lite olika på olika skolor - det finns Grupper av elever som läser mot ett viss yrke på vissa gymnasieskolor medan på andra skolor är det individuellt - kanske bara en enda elev som läser mot ett visst yrke.

    Man kan ha olika mål när man läser på yrkesintroduktion:
    1. uppnå behörighet till ett nationellt gymnasieprogram och söka vidare till gymnasiet
    eller
    2. lära sig ett yrke och bli anställningsbar utan att uppnå gymnasieexamen.

    I första hand läser elever på yrkesintroduktion de grundskoleämnen som skulle ge dem behörighet till gymnasiets nationella program: svenska, engelska, matematik + fem andra valfria ämnen. Det fattas ofta ett eller två betyg för att bli behörig till ett nationellt program. Men det finns elever som saknar flera betyg.
    Eleven, vårdnadshavare och skolans personal kommer överens om vad elevens mål är och vad som är rimligt att förvänta sig och en Individuellt studieplans upprättas.
    Det är inte vanligt att eleven läser de kurser i vilka hen redan har godkända betyg.

    I första hand läser eleven de ämnen i vilka han saknar godkända betyg från grundskolan, men som behövs för att bli behörig till gymnasiet
    och i andra hand läser eleven de ämnen som hen är intresserad av och de ämnen som gör honom eller henne anställningsbar.

    T.ex om eleven saknar betyg i svenska från grundskolan men har betyg i matte, kan eleven läsa svenska på grundskolenivå och matte - på gymnasienivå. För övrigt läser eleven yrkesämnena i det yrket som yrkesintroduktion är riktad mot - Fordon (bilmekaniker), Kock, Undersköterska, Elektriker mm.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp!
    Återkom gärna om något fortfarande är oklart!
    Bästa hälsningar
    ANNA
    • : Hej och tack för svaret! Det jag menar om det finns möjlighet att läsa ett godkänt ämne ifrån e till exempel c på yrkesintroduktion im, Stefan
    • Milla : Det kan bara den skolas rektor på IM-programmet som kan svara på. Det är i så fall ett Undantag och rektor beslutar. Som regel så vill eleverna på yrkesintro inte läsa om kurser som de redan är godkända i. Alla (inklusive elever) tycker det är bättre att ägna tid åt att läsa de ämnena som eleven inte är godkänd i. Om eleven vill läsa från E betyg, bör hen argumentera för sin sak: t.ex. om det är mycket "svag E" och det blir därför svårt klara godkänt i "överliggande kurs", nästa kurs i samma ämne sen. Men även då kan rektor svara att det inte finns resurser på skolan att ge undervisning i redan godkända kurser. Det kostar ju att ge undervisning. Lärartid tas i anspråk. Om alla elever skulle läsa om kurser där de redan har godkända betyg, skulle det inte gå att genomföra rent praktiskt, lärarkapacitet räcker inte till det. Om bara en elev får läsa från E till högre betyg, då borde andra som vill - också erbjudas det (för rättvisans skull). Fråga rektor på IM på den aktuella gymnasieskola. individuell bedömning kommer att göras ELLER så svarar rektor bara NEJ - rakt upp och ner, vilket hen också har rätt till att göra: godkänt betyg gäller och även "svaga E" är ändå "godkänt betyg".