Hejsan123

    Hej, fick precis ett brev om att mitt Csn är indraget pga frånvaro.. det är praktiken och vissa lektioner som jag skolkar ifrån pga av att jag får jättemycket ångest av dom och blir helt utmattad. Hur ska jag göra? Räcker det med att gå på alla lektioner och få närvaro eller måste jag göra något mer?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!
    om du har eller kan skaffa dig Intyg från läkare, psykolog eller kurator om att du var frånvarande på grund av hur du mår (du nämner att du har ångest), då kanske det skulle gå att få tillbaka studiehjälpen från CSN snabbare, annars måste du ha 100%-närvaro "under en viss tid" (tidigare var det en månad utan skolk innan en gymnasieelev kunde få studiehjälpen igen) men nu läser jag på CSN´s webbplats följande fråga och svar på den frågan (var god läs nedan):

    "Jag har slutat skolka, när får jag pengar igen?

    När skolan har bedömt att du studerar på heltid igen rapporterar skolan det till CSN. Vi prövar då om du har rätt till bidragen igen. Ibland kan det dröja innan du får din utbetalning. Det gäller till exempel om vi inte hann stoppa utbetalningen när du skolkade och du fick pengar som du inte hade rätt till. Då drar vi av det från dina kommande utbetalningar under läsåret.

    Om dina kommande utbetalningar inte räcker för att betala tillbaka det du är skyldig, så skickar vi ett återkrav i slutet av läsåret. Det gör vi också om du fortsätter att skolka och inte får fler utbetalningar. Ett återkrav innebär att du måste betala in den summa pengar som du har fått för mycket."

    Du kan själv gå in på CSN´s hemsida och läsa frågan och svaret (som jag klistrade in ovan). Du kan också kontakta CSN och ställa frågan till de som jobbar där. Du kan annars be dina vårdnadshavare att kontakta CSN. Kontaktuppgifter till CSN finner du på csn.se/kontakt