elev

    Hej syv! I vår kommer jag att söka gymnasium, jag väljer mellan "informations och medieteknik" och teknikvetenskap. Mina planer efter gymnasiet är att studera datortekniklinjen på en högskola. Jag är mycket intresserad av programmering, matte och fysik. Som jag nu förstår det är informations och medieteknik en linje där man lär sig programmering, fysik och mattematik upp till 3 eller 4 då man kan lägga till (ev. matte 4) och 5. Teknikvetenskapslinjen har mer mattematik och fysik 2 som informations och medieteknik inte har, dock kan fysik 2 tilläggas vid val. Vid teknikvetenskap medföljer dock inte programmering och måste då tilläggas. Vilken gymnasielinje passar bäst för mig tror du? Och vilken linje är bäst för att komma in på datorteknik på högskolan? Tack för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elev,

    ingen enkel fråga du ställer. Du kommer söka till högskola om 3 år och behörighetskraven kan på den tiden förändras.
    Civilingenjörsprogrammen kräver idag bl.a godkända betyg i matematik4, fysik2 och kemi1 (ibland också kemi2), detta även om det är civilingenjör inom DATA så krävs det ändå fysik2 och kemi (lägst 1 men ibland också 2). Det är säkrare att välja Teknikvetenskap som inriktning för att där får du garanterat läsa matte 4, fysik2 och kemi2.
    Tips!
    om du kommer in på en gymnasieskola som erbjuder båda inriktningar - kan du bestämma dig ang. inriktning under första året på gymnasiet; detta för att inriktning på TE läses från år2.
    Exempel på gymnasieskolorna som erbjuder båda de inriktningar som du är intresserad av:
    stockholm-science-innovation-school-ssis
    gymnasium/klara-sodra-gymnasium-stockholm

    Kasta ett öga på bloggar-programmering - där finns info om vilka programmeringskurser som får läsas som Programfördjupande på alla nationella program på gymnasiet (förändring i reglerna från hösten 2017).

    • :

      Tack för svar! gymnasiet som jag funderar på som har både "information och medieteknik" och teknikvetenskap. Informations linjen erbjuder tillägg på matte 4 och 5 plus programmering 1-2 tillägg av fysik 2. Teknikvetenskapslinjen erbjuder upp till matte 4 och vid tillägg kan man läsa matte 5. Plus att fysik 2 ingår. De erbjuder också tillägg av programmering 1 men inte 2.

      Är programmering 2 nödvändig eller kan jag ta igen det på högskolan?

    • Julia : Programmering som bransch utvecklas så fort ... så man vet inte vad som kommer att krävas om 3 månader, ännu mindre - om 3 år! :) Du behöver inte bestämma dig ang. inriktning nu, utan kan göra det om ett år när du har känt på hur det att läsa på gymnasiet och på teknikprogrammet. Du blir också äldre och mognare och din skola kommer också då veta ännu bättre vad de kan erbjuda som valbara kurser (saken är den att i fall lärarbrist uppstår då måste skola prioritera obligatoriska kurser, och valbara får då kanske tyvärr "stryka på foten"... det är omöjligt att med långt framförhållning vara säker på vilka valbara kurser som blir möjliga att läsa; lärare är bristvara; det finns ofta inga "marginaler" - blir läraren sjuk eller flyttar långt bort så är det ofta svårt att hitta en ny lärare, så kanske blir inte valbara kurser av... tyvärr).
    • : Ok, jag tror att jag kommer att satsa på teknikvetenskap eftersom den låter mest "säker". Tack för all hjälp!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer