Filip
    Hej där!
    Jag går just nu sista året på den naturvetenskapliga linjen i Uppsala på gymnasiet. Jag undrar hur det fungerar med merit. Det är så att jag har läst mer än de tänkta 2500 poängen som man ska läsa i gymnasiet. Jag har/ska läsa ungefär 3200 poäng. Men det jag undrar då är hur det fungerar med merit. Jag tänkte använda spanska 4 och engelska 7 till mitt individuella val när jag söker till högskolan för att få full merit. Men då undrar jag om matematik 5 meriten automatiskt räknas in i mina betyg när jag söker till högskolan? För jag står i valet att antingen höja mitt matte 5 betyg eller matte 3 o 4 betyg. Vill gärna veta så jag vet om det är behövligt att lägga krut på alla tre kurser eller om det räcker att bara satsa på matte 3 o 4,
    så går matte 5 automatiskt in i min ansökan till universitetet även om jag inte väljer att ha det som individuellt val?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Filip,
    de kurser som överstiger 2500 poäng kommer att markeras som UTÖKADE i din Examensbevis.
    Utökade kurser räknas in i Jämförelsetal bara i två fall:
    1. om de är behörighetsgivande till just den utbildnignen som du söker
    2. om de ger Meritpoäng

    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde

    Om Matte 5 finns med bland dina "vanliga" 2500 poäng, dvs inte är markerat *utökad kurs, då räknas betyg i Matte 5 in i jämförelsetal på grund av att den ingår i din "vanliga gymnasieexamen".
    Om Matte 5 är markerat som *utökad kurs, då räknas betyget i den kursen in i jämförelsetal pga av att den kursen ger dig Meritpoäng.
    Summan "av kardemumman" är att de kurser som ger meritpoäng räknas - hur som helst in i ditt jämförelsetal också, sedan "plussas det på" med Meritpoäng och du får fram ditt MERITVÄRDE.
    För att få Meritpoäng räcker det med E betyg. Om du får högre betyg i Matte 5, är det bättre för att det i så fall höjer även Jämförelsetal.
    Enligt reglerna, kan man inte i efterhand bestämma vilka kurser som blir utökade. Det är INNAN man påbörjar läsa en kurs, bör skrivas in i elevens studieplan - "hur" den kursen läses, som kurs inom programfördjupningen, inom inriktningen, inom individuellt val ELLER SOM *UTÖKAD.
    Allt annat som inte är just "utökade kurser" - räknas på samma sätt, alla skall in i jämförelsetal.
    Men just BLAND DE UTÖKADE så är det ENBART av 2 anledningar (se punkterna ovan) som kurser räknas in i jämförelsetal.
    Summan av "kardemumman" är att det är alltid bättre att ha högre betyg i Meritkurser.
    Mvh
    Julia SYV