Jennifer

    Hej! Jag är 20 år gammal och jag vill bli mjukvaruutvecklare. Kanske jobba med appar eller hemsidor. Har tittat runt på utbildningar i Örebro där jag bor och hittade först dataingenjörsprogrammet. Om jag ska börja plugga till dataingenjör behöver jag först ett tekniskt basår och det innebär fyra års studier. Sen såg jag en yrkeshögskoleutbildning ”webbutvecklare inom .net” som är 2 år lång och som jag har behörighet till. Nu kan jag inte välja. Jag är ju inte helt hundra procent säker på att jag vill jobba med just webbutveckling men ger inte det mig samma kunskaper som en mjukvaruutvecklare? Om jag väljer att läsa yrkeshögskoleutbildningen, kommer det påverka sen när jag ska söka jobb om jag till exempel vill söka jobb som mjukvaruutvecklare som inte är nischat till webbutveckling? Med vänlig hälsning

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer!
    Kika gärna på YH inom DATA/IT och på yrken inom data-it-område;
    det är ofarligt att SÖKA till diverse olika utbildningar, du kan söka till en stor mängd yh och till 12 alternativ på högskolenivå samtidigt.
    Det är först när du blir antagen som du kan välja att gå den eller inte. Du skriver "om jag väljer gå en yrkeshögskoleutbildning" - du söker och konkurrerar om plats; det är inte bara att anmäla sig. Det är inte alla som söker som får plats. Konkurrensen om platser kan vara rätt tuff.
    Utvecklingen inom webb och mjukvaruutveckling går framåt oerhört snabbt. Man måste vara en expert med spets-kompetens för att kunna ge råd om vilken utbildning som skulle passa just dig bättre; sedan hinner ju inte utbildningarna heller "efter utvecklingen" inom DATA/IT ... så utbildningen kan ge dig viss Grund men sedan måste du utvecklas på egen hand och hänga med och lära dig själv konstant, i princip hela ditt yrkesverksamma liv, om du vill jobba inom DATA/IT.

    Yrkeshögskoleutbildningar ger jobb i mycket stor grad; de visar bättre resultat än högskolorna-universiteten, vilket beror på flera saker: yh är kortare, mycket inriktade på de behov som finns på arbetsmarknaden och innehåller mycket praktik. Vill man få jobb snarast möjligt inom ett kvalificerat yrke, kan yh rekommendras i första hand!

    Innehåll i varje yh - måste du se vad som står om utbildningen t.ex i presentationen på www.yhguiden.se och även på utbildningens egen hemsida. De detaljerade frågor är det bäst att ställa till de utbildningsansvariga för "just den" yh inom Data/IT som du är intresserad av.
    Som "allmän vägledare", icke-expert inom DATA/IT kan jag inte redovisa för skillnader mellan webbutvecklare och mjukvaruutvecklare eller mjukvarudesigner.

    Studie- och yrkesvägledare