Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'bostad för studerande' (3 st.)
-
Vad ska man tänka på när man väljer en utbildning?
Hej! Jag tycker om laboratorium, läkemedel, kroppen, biologi, kemi, och teknik. Jag har sökt till några intressanta utbildningar inför hösten. Nanoteknik, biomedicin, apotekareprogrammet, bioteknik är några av dem. Jag har svårt att bestämma mig...
Hej,apotekarprogrammet är en femårig utbildning, alltså "masterprogrammet ingår" inom det programmet, kan man säga. Sedan är det också så att man ska Komma... Läs hela svaret -
hur ser arbetsmarknaden för syv?
Nu har jag vart inne och läst lite om yrket men vill gärna höra från era perspektiv kring yrket :) Hur ser en vanlig dag ut? Både skola och andra ställen. Hur ser arbetsmarknaden ut framförallt? Kan tänka mig att det redan finns tillräckligt med...
Hej,roligt att du är intresserad av mitt yrke - Studie- och yrkesvägledare (vanligen förkortas till SYV)!Med examen från SYV-programmet kan man jobba på väldigt många olika ställen:... Läs hela svaret -
vilka ställen erbjuder bostadsgarantier?
Typ vilka skolor erbjuder dig en plats så fort du kommit in någonstans? Jag har inte förstått på hur man ska söka bostad, om det är så att jag behöver flytta :/ Jag är inskriven på bostadskö i hela stockholm, känner inte...
Hejsan, den "absoluta bostadsgarantin" erbjuds nog inte av någon skola i Sverige. I alla fall känner vi inte till det här på FRåGA SYV men många folkhögskolor... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga