Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31982 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'spetsa utbildning' (4 st.)
-
Tänkbar inriktning på vidarestudier?
Hej. Jag har i vuxen ålder sadlat om pga utvecklad dammallergi(är även allergisk mot hund,katt och häst samt känslig mot vissa partiklar). Jag studerade då merparten av kurserna till ekonomiassistent på gymnasienivå och gick sedan direkt över...
Hej Ulrica,du påtalar ett viktigt "problem" - att arbetsgivare vill anställa ngn som passar perfekt och det tar tid att "rusta upp sig" för att passa perfekt till just "den positionen" som du söker... Läs hela svaret -
Vad ska jag läsa mer?
Hej, jag läser till teknikprogrammet och nästan klar med alla de obligatoriska kurserna för programmet. Jag läser sista terminen nu (på komvux). Men jag behöver ändå höja mina betyg lite och få lite A och B betyg. Kan ni rekommendera enkla...
Hej Alexander,vi vet inte vilka kurser komvux i din kommun kan erbjuda (utbud på komvux är olika i olika kommuner); vi vet inte heller vilka ämnen som är "lätta" för just dig. Eftersom du läser mot... Läs hela svaret -
Hur ska jag bli en arkitekt?
Hej, Jag ska snart börja mitt sista år på gymnasiet. Jag har i hela mitt liv funderat på att bli arkitekt. Jag är dock orolig att inte betygen räcker till. Jag har nyligen funderat på att studera i Umeå, och läsa tekniskt basår, men fick...
Hej,om du inte tror på alternativet "högskoleprovet", då är det att Höja ditt meritvärde som gäller. Om du inte redan har max antal meritpoäng (engelska 7, moderna språk 3 och 4... Läs hela svaret -
Vart kan jag få ett längre vägledningssamtal?
Jag vill vidareutbilda mig och har jätte mycket frågor om olika utbildningar, universitet, komvux osv. Undrar om det finns någonstans dit jag kan vända mig för ett personligt möte med en studievägledare? Jag vet att det går att boka in träffar...
Hej Malin!Intressant och viktig fråga. Studie- och yrkesvägledning handlar om att hjälpa dig Välja bland olika alternativ där du redan känner till info om alternativen... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga