Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32069 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'företagsekonomi 1' (3 st.)
-
Räknas företagsekonomi 1 betyg i snittbetyget för teknikprogrammet?
Hej, Får man poäng på kursen företagsekonomi 1 om man läser teknikprogrammet? Jag behöver lite extra poäng och tänkte läsa den här kursen på komvux men undrar om den kommer att räknas med i mitt snittbetyg sedan!.
Företagsekonomi får ingå i examensbevis från komvux. På teknikprogrammet är det inte en obligatorisk kurs, därför kommer beslutet ligga hos... Läs hela svaret -
Om man ska välja Ekonomi hur mycket matte är det?
Hej! Om man väljer Ekonomi inriktning Ekonomi på gymnasiet, hur mycket matte är det och läser man matte i alla 3 åren eller bara två? Om man läser Ekonomi Juridik vet jag att man kan välja matte 3b i trean. Tack på förhand!
Hej Matilda; på inriktningen ekonomi på EK läser man som Obligatoriska kurser matematik 1b, 2b och 3bmen på inriktningen juridik på EK läser man som Obligatoriska - endast... Läs hela svaret -
Vad är valbara kurser?
Hej, Vad är valbara kurser, och hur räknas dem med i snittbetyget? Vad är skillnaden mellan valbara kurser och utökade kurser? Hur mycket valbara kurser får man ha max i snittbetyget? (läser teknikprogrammet). Kan företagsekonomi 1 räknas med som...
Hej A!Alla kurser som inte är obligatoriska är Valbara.U-kurser (utökade) är de som är "för många kurser...". I examensbevis från komvux ryms endast 2400 poäng; av dem 100p.... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga