Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32119 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'läsa på 150% av studietakt' (3 st.)
-
Registrerad på två program, vad gäller?
Hej, tidigare skrev jag en fråga om: Registrerad på två program om man endast bara går en för tillfället? Jag fick bra svar men har en till fråga, Vet ni om det är möjligt att studera första terminen på SU innan jag bestämmer...
Hej,Klarar du studierna på båda programmen, även om det gäller endast en termin? Jag menar bl.a schema-mässigt (tänk på schemat-krockar)...? Det har också hänt förut... Läs hela svaret -
Mer än 150% takt på ansökan, vad händer?
Hej! Nu har jag kommit in på en treårsutbildning på grundnivå (kandidat) och valde att lägga till lite fristående kurser. Treårsutbildningen ligger högst i prioriteringen, fristående kurser ligger längre ner i listan. Jag har 3...
Hej,du får gärna kontakta Antagning.se för att, oavsett vad jag eller någon annan säger, så kommer deras bedömning och beslut att gälla. Jag säger, dock, följande:... Läs hela svaret -
Hur söker man till ett program och kurs samtidigt?
Hejsan! Jag är intresserad av att börja ett universitet program och vill dessutom läsa en kurs på distans hur gör jag? Jag är medveten att jag kan läsa max 45hp per termin, kan man lägga kursen på sista plats när man rangordnar och komma in...
Hej Kalle!både kurser och program kan gå på heltid eller på deltid (t.ex på halvtid). Om ditt program går på heltid, måste kursen på max halvtid annars... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga