Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32043 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'skaffa naturvetenskaplig behörighet' (3 st.)
-
Angående utbildning till Forensiker?
Hej! Jag går sista året nu på samhäll beteende och har nu efterhand insett jag skulle vilja utbilda mig till Forensiker. Att läsa kemi med inriktning forensisk. Skulle i efterhand valt natur men ville inte byta och göra om allt nu mot slutet såklart...
Hej,vad gäller skaffa sig "naturvetenskaplig behörighet" så baserar sig kurserna på högre nivåer på innehåll i kurserna på lägre nivåer, alltså... Läs hela svaret -
Måste jag läsa biologi 1 för att läsa biologi 2?
Hej, Jag är intresserad av tandläkarprogammet men jag är väldigt dålig på kemi, fysik och biologi. Jag har läst att jag måste ha bla fysik 2, då är min fråga.. Måste jag ha läst fysik 1 för att få läsa...
Hej, om man är, som du skriver, "väldigt dålig på kemi, fysik och biologi" så är det, enligt min mening, inte så smart att satsa på yrket... Läs hela svaret -
Läkare efter samhällsprogrammet?
Hej! Den 16 augusti ska jag börja samhällsprogrammet i Malmö med inriktning samhälle samhälle. Jag undrar om jag kan bli läkare eller tandläkare efter gymnasiet, fast utan att gå om ett år eller gå komvux. Vilka ämnen måste jag...
Hej Kerna!Både läkar- och tandläkarprogrammen (om man vill läsa mot de yrken i Sverige) kräver bland annat godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4.Om du inte... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga