Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med '#bii' (2 st.)

    • Zun

      Vad krävs för att söka med BII?

      Jag har tagit studenten och tror jag ska börja plugga nästa höst. Jag vill gärna bli civilingenjör men för att öka mina chanser vill jag även söka med BII och högskoleprovet. Vad krävs för att jag ska kunna söka med BII?...

      Milla : : Hej,den realistiska lösningen ser jag för dig genom Prövningar - eller i alla fall En prövning, t.ex prövning i matematik 1a. Trots att du i ditt examensbevis har "över godkänt"... Läs hela svaret
    • Erik

      BI och BII, blir jag antagen i båda även om kompletteringen går dålig?

      Hej! Har suttit och stressat på natten med ångest om jag ska komplettera för att garantera en plats i både BI och BII urvalsgrupper, men jag vet inte hur det funkar riktigt. Jag kommer in på den kurs jag vill med hästlängder från 2019 och neråt men inte 2020 men jag kvalar för gruppen BII med...

      Anna: : Hej Erik,om du skaffar dig ett högre betyg i någon av gymnasiala kurserna som räknas in (eller betyget i kursen som ger dig meritpoäng), alltså om du på... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga