Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31999 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'flygplatskontrollant' (3 st.)
-
Om man vill jobba som flygplatskontrollant, vilken utbildning behövs?
Hejsan, som rubriken lyder så är min fråga: Om man vill jobba som flygplatskontrollant, vilken utbildning behövs? Tack på förhand!
Hej!I Sverige utbildas en flygplatskontrollant av en arbetsgivare som har anställt honom/henne. Man söker alltså jobb/anställning som flygplatskontrollant och om... Läs hela svaret -
Flygplatskontrollant?
Jag undrar vad man ska välja för linje för att bli flygplatskontrollant?
Hej Isak, jag ser att du är 13 år idag och det bra att du planerar på lång sikt. Om jag förstår dig rätt, så är du intresserad av yrket flygplatskontrollant>> där de nuvarande... Läs hela svaret -
flygvärdinna ???
Hej om jag tar turism och resor kan jag bli flygvärdinna då ? och behöver jag plugga efter gymansiet då för att bli flygvärdinna? och dem som checkar in väskorna och som tittar efter passen och sedan släpper in dom till flyget? kan man också bli det genom turism och resor ? och behöver man...
Hej Sarah! Du undrar om det kommer finnas jobb för dig om du går http://www.gymnasieguiden.se/program/HT/turism-och-resor på gymnasiet. Det finns inte något jobbgaranti i Sverige idag förutom när man utbildas redan när man är anställd,... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga