Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'social fobi' (5 st.)

    • Linda

      Hur kommer man in på ett distansgymnasium?

      Hej! Min dotter går sista året nu på höstterminen i 9:an. Hon studerar via kunskapsskolan, fast på distans på grund av särskild anledning. Hon har social fobi & även väldigt svårt för att jobba i skolmiljö då det...

      Anna: : Hej Linda!Här, nedan, beskriver jag vad som gäller enligt de vanliga regler:Korrespondensgymnasiet har riksrekrytering och alla får söka - via sitt gymnasieantagningskansli. "Korr" erbjuder... Läs hela svaret
    • elev

      Vad kan man jobba med trots social phobi?

      Hej, Har en aning svårt med det sociala och försöker arbeta mot det varje dag. Jag går mitt sista år på gymnasiet och undrar om man ändå kan söka till program för att sedan bli något trots sina svårigheter? Kan...

      Julia: : Hej,vad gäller Social Fobi - så kan det finnas behandlingar som kan hjälpa, bland annat samtalsterapi, kanske. SYV är inte expert på problematiken med social fobi, men jag tänker... Läs hela svaret
    • Katarina

      Gymnasium distans?

      Hej! Jag är en tjej som är 16 och har gått om, så jag går i nian. Ska välja gymnasium i vår men har en djup depression och social fobi och går knappt till skolan alls nu. Det enda sättet jag kan se mig att gå på gymnasium är om jag jobbar både hemma och där, men jag vet inte vilka gymnasium...

      Liselotte: : Hej Katarina, distansundervisning är det Korrespondensgymnasiet>>> som erbjuder. Du har vissa probIem som du beskriver i din fråga och jag tycker därför att du borde ha rätt tiII anpassningar av... Läs hela svaret
    • Frida

      Folkhögskola på distans, tidskrav för omdöme, framtidsmöjligheter?

      Jag gick gymnasiet (naturbruk) i ca 1,5 år varpå jag hoppade av med mycket höga betyg i de kurser jag hunnit genomföra. Orsaken till avhoppet var (odiagnosticerad) social fobi och depression. Hösten året efter började jag på en folkhögskola och läste allmän linje. I vår går jag ut med godkänt i...

      Liselotte: : Hejsan, det är mycket tråkigt att din hälsa gör att du fick byta skola och kan bara läsa på distans. Dina frågor är:- Går det att läsa... Läs hela svaret
    • Matilda

      Kommer de avslå min ansökan?

      Jag har social fobi och aspergers syndrom, dvs en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som autism. Jag är 21 år gammal och har gått en folkhögskola i Stockholmsområdet ca. 3 år sedan, men hoppade av pga dåvarande odiagnostiserad social fobi, men nu har jag stöd för det. Min fråga är att jag...

      Anna: : Hej Matilda! Jag kommer att samråda med kollegorna imorgon och vi ger dig ett svar så fort vi kan. Har du samrått med läkare och/eller psykolog, som har ställt diagnosen om vilken utbildning som skulle vara passande med tanke... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga