Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31888 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'särskilda behov' (7 st.)
-
NPF nekas distansundervisning?
Hej Ungdom med NPF samt ångest som råkat illa ut under skolgången och nu inte orkar vara i skolmiljö längre vill kunna plugga hemma åtminstone ett tag och få återkoppling via skoldator (är på IM-programmet) men enligt skolan skulle det...
Hej!På uppdag av skolverket genomförs distansundervisning på Korrespondensgymnasiet men den skolan erbjuder inga IM-program, endast några få högskoleförberedande gymnasieprogram.I den... Läs hela svaret -
Npf anpassningar?
Hej, har en dotter med båda ADD och Språkstörning - vilken hjälp finns att tillgå? Vad är skolorna skyldiga att hjälpa till med? Skiljer det sig mellan kommunala skolor och friskolor?
Hej,jag vill direkt säga att jag kommer inte kunna ge dig ett konkret och fullständigt svar. Jag kan endast förklara vilka olika sätt eller vägar det finns att komma fram till vilken skola och utbildning som passar... Läs hela svaret -
Gymnasium med mindre klasser eller grupper för adhd eller dyslexi?
Hej, Finns det gymnasieskolor som har mindre klasser eller grupper om man har adhd och/eller dyslexi? Där man får extra stöd samtidigt som man kan läsa högskoleförberedande gymnasielinje?
Hej Moa,ja, sådana alternativ finns på gymnasieskolorna. Vi samlar information om gymnasiestudier för elever med särskilda behov - på gymnasieguiden.se/gymnasiestudier-foer-elever-med-saerskilda-behov -
Vilket gymnasieval?
Hej! Jag har en son som nu går i 9:an i södra Sverige med autism. Han har behörighet för ett nationellt program men vi är osäkra på att han klarar att bibehålla sina betyg i en större klass, nu går han i en liten skola med många...
Hej Kajsa!"Autism" används som ett samlingsnamn för många rätt olika tillstånd och det skiljer sig också i grad och omfattning, prognos för utveckling samt i vilka stödbehov eleven... Läs hela svaret -
Möjligheter om poängen inte räcker till för gymnasieprogram?
hej! Min son har haft en knagglig tid på högstadiet och våren -20 fick vi diagnosen (äntligen) adhd. Tyvärr togs den extra anpassning och resurs han haft bort lagom till start av 9:an, pga resursbrist i skolan, trots att det stod klart och tydligt i utredning att...
Hej Cecilia!Jag antar att behovet av rätt stöd för din son inte har försvunnit (i alla fall inte ännu) och då gäller det att inte bara "komma in på... Läs hela svaret -
Hur kommer man in på ett distansgymnasium?
Hej! Min dotter går sista året nu på höstterminen i 9:an. Hon studerar via kunskapsskolan, fast på distans på grund av särskild anledning. Hon har social fobi & även väldigt svårt för att jobba i skolmiljö då det...
Hej Linda!Här, nedan, beskriver jag vad som gäller enligt de vanliga regler:Korrespondensgymnasiet har riksrekrytering och alla får söka - via sitt gymnasieantagningskansli. "Korr" erbjuder... Läs hela svaret -
Personlig assistent på gymnasiet?
Om en elev behöver en personlig assistent i grundskolan finns det då möjlighet att han får det även på gymnasiet?
Hej Mats! Det är ingen fråga som en Studie- och yrkesvägledare kan svara på. Biståndsbedömare på Socialtjänsten eller andra personer som är anställda för att just göra sådana bedömningar - får fatta beslut. Jag hoppas att... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga