Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31944 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'ekonomisk hjälp under gymnasiet' (3 st.)
-
Finns det interna med humanistiska programmet i Skåne eller Göteborg?
Hej! Jag bor utanför Umeå och ska börja gymnasiet till hösten. Problemet är att jag vill gå humanistiska programet med språk inriktning, som vi inte har i Umeå. Jag undrar om det finns internat med det programmet och inriktningen som jag vill...
Hej Liv,att Internat eller elevboende finns betyder inte per automatik att du kommer få bo där, tyvärr. För det första, så måste dina vårdnadshavare samtycka till... Läs hela svaret -
APL & ersättning?
Är skolan skyldig att ordna reseersättning alternativt boende under en APL-period? Jag ska ut på APL så småningom men en plats länkad till aktuell kurs finns inte i närheten av min hemstad (pendlar). Däremot har jag hittat en plats som ligger X antal...
Hej Oskar, du skriver om att du själv har hittat en plats som ligger längre bort... Kan inte du ta den platsen som din skola erbjuder? ' Plats på internat, skriver du? Har din skola Internat? Eller vilken Internat menar... Läs hela svaret -
Flytta hemifrån och skaffa jobb inför gymnasiet?
Hej, jag fyller 15 väldigt sent och ska börja gymnasium nästa skolår. Jag bor just nu i en liten by där det inte finns någonting, jag har 30 minuter buss in till högstadiet jag går på nu där det också finns ett gymnasium men inte med den linje jag vill gå på. Närmaste skola med den linjen jag...
Hej Jacob! Bra att du vet att föräldrarnas samtycke krävs för alla viktiga beslut när man är under 18 år. Att flytta och att välja utbildning är två sådana viktiga beslut. Om era föräldrar samtycker, då... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga