Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32012 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'arbetsvillkor' (6 st.)
-
Varför råder många om att inte bli tandhygienist?
Varför råder många om att inte bli tandhygienist? Ser hela tiden på nätetoch tiktok som råder om att man ej ska bli tandhygienst. Jag har hört att det bla är dålig lön och att det kommer försvinna i framtiden. stämmer det?
Hej!Det vi vet om yrket Tandhygienist berättar vi om i presentationen på framtid.se/yrke/tandhygienist -- jag kan tänka mig att det finns både de tandhygienister som är... Läs hela svaret -
Kan man jobba som SYV deltid på distans?
Hej! Jag har tänkt läsa SYV utbildningen på SU på distans och när jag har läst klart vill jag gärna jobba deltid (mellan 50%-70%)och bo i ett annat land. Är det möjligt? Och är det lätt att få ett deltidsjobb som SYV på...
Hej,du får gärna kika på Platsannonser/jobbannonser (annonser om Lediga jobb) både i Arbetsförmedlingens platsbank och även på andra sajter där annonser om lediga jobb finns;... Läs hela svaret -
Hur ser ledighet och arbeststider ut för lärare åk 1-3 / förskola?
Hej! Jag är en 19 åring som funderar på att bli lärare, jag funderar mestadels på förskolan / åk 1-3. Jag undrar hur en arbetsdag skilljer sig mellan dessa två, hur länge jobbar man? Jag vet att förskolor kan ha öppet tex. 06.00-18.30 och lärarna därmed jobbar i skift? Tex. 06.00 -...
Hej,jag eller en annan allmän SYV är inte expert på de frågorna som du ställer. Allmänt gäller att arbetsgivare behöver inte bjuda på fler... Läs hela svaret -
Jag vill bli lökförare ?
Hej alla jag är mycket intresserad av lökföraren och jag vill veta hur många arbetstimmar är det och hur man arbetar med det?...
Hej Marwan,om du är 16 år, då dröjer det några år innan du ska kunna söka till en eftergymnasial utbildning (Lokförare läser man inför - på Yrkeshögskola, som är... Läs hela svaret -
Om men vill veta mer exakt om arbetsvillkor för snöröjare?
Hejsan, har en elev som är intresserad av yrket Snöröjare men är orolig över arbetstiderna; han har hört att man vid mycket snöfall får jobba i uppåt 18 timmar i sträck, stämmer det? mvh G.
hej! studie- och yrkesvägledare är tyvärr inte insatta i alla detaljer om arbetsvillkor för diverse olika yrken. Min uppfattning (utifrån erfarenhet och de tidigare svar... Läs hela svaret -
Ångest gällande val av utbildning?
Hej! Jag har redan lite ångest över vad jag ska studera efter gymnasiet. Jag är intresserad av att reda ut varför människor begår brott och vill gärna arbeta med att förhindra brott eller vara med och besluta om frigivning på anstalter. Därför har jag varit inne på socionomutbildning då dessa...
Hejsan, du behöver inte bestämma dig idag eller inom mycket snar framtid. :) Du har gott om tid ännu. Du kan t o m jobba ett år efter gymnasiet och fundera lite till - dvs behöver inte komma in... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga