Marcus
    Vad är skillnaden mellan supporttekniker och it tekniker? Vem tjänar mest?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    IT-tekniker arbetar med att lösa stora som små problem inom IT-driften.
    IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.

    Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.

    För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.

    *** *** ***

    Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
    och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600

    *** *** ***

    En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'engelska a' (3 st.)

    • Tony

      Behörighet med engelska A?

      Hej Jag får inte rätsida på om jag är har grundläggande behörighet i engelska eller inte. Jag läste engelska A Ht-97 på Komvux. Men senast jag ansökte till kurser på högskolan fick jag avslag. Vilken engelska behöver jag...

      Anna: : Hej Tony!Engelska A är en gammal kurs, som har en motsvarande (nuvarande) kurs som heter Engelska 5. Nästa, högre/överliggande kurs är Engelska 6. Om du vet att engA räckte inte vad gäller... Läs hela svaret
    • Robin

      Framtida KPU, villa kurser på distans gäller?

      Hej! Jag vill läsa till lärare via kpu i framtiden. Det jag nu har problem med är att hitta vilka kurser på distans, i svenska, som jag kan läsa 90poäng av? Söker på allt men hittar inte rätt utan bara till konstiga svenskakurser som finns i...

      Julia: : Hej Robin,vilka KPU (kompletterande pedagogiska utbildningar) som kommer att finnas om några år, kan man inte vara säker på idag. Det säkraste vägen till lärarexamen... Läs hela svaret
    • Julia

      Saknar Engelska A i slutbetyget?

      Hej, jag hade inte klarat engelska A under gymnasie åren men jag läst den sedan på komvux. Nu fick jag veta att det där räknas inte som grundläggande behörighet ch jag är inte behörig för universitetet. Hur ska man göra i så fall? Är högskoleprovet ända lösning i den situation? Mvh JULIA

      Julia: : Hej Julia, Högskoleprovet har oftast inte med Behörighet att göra (det finns några få undantagsfall, där HP ingår i Särskild behörighet - dvs man är tvungen att göra HP som en del i att bli behörig till utbildningen), men när... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga