Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 31967 frågor besvarade.
It support och it tekniker, skillnaden?
1 Svar
IT- teknikern sköter underhåll av servrar, infrastruktur, nätverk, system och applikationer. Att utföra installationer av applikationer, system och servrar är också vanliga arbetsuppgifter. IT-teknikern kan även ha rollen som beställare och koordinator, när man får många av tjänsterna utförda externt (outsourcing). Som IT-tekniker kan man också arbeta i en drifthall och ha det totala ansvaret för stordriften av tekniska miljöer - där är automatik och övervakning de vanligaste uppgifterna.
Arbetsuppgifternas innehåll varierar alltså beroende på hur stort företaget är. På ett mindre företag har man ofta bredare arbetsuppgifter och på ett större har man ofta mer specialiserade uppgifter.
För att kunna ge bra råd vid inköp, krävs det att man håller sig uppdaterad om vilka nyheter som är på väg inom området. Exempelvis är det allt vanligare att ett företag använder flera miljöer: egen IT, outsourcad IT och molnbaserad IT. När utrustning köpts in ansvarar IT-teknikern för installation av datorer och utrustning (hårdvara) och datorprogram (mjukvara). Ibland måste datorerna och datorprogrammen anpassas för att passa företaget. Man testar att nya datorer och program fungerar. Det kan också ingå i jobbet att utbilda användarna i de nya applikationerna.
*** *** ***
Medellön för IT-tekniker är idag 26 000 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/IT-tekniker-1039
och för Supporttekniker är ca 22 800 kr./månad, se här http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Supporttekniker-8600
*** *** ***
En supporttekniker arbetar i en helpdesk. Då ger man hjälp och stöd per telefon till kunder eller användare som har problem med sina datorer, telefoner och/eller system. Det kan gälla att de behöver assistans med att använda datorprogrammen eller vara fel i programmen eller datorerna. Man ställer frågor för att komma underfund med vad som orsakar problemen och lotsar användaren fram till möjliga lösningar. Man skiljer ofta på first och second line support. Arbetar man i så kallad firstline support är man ofta först med att få kontakt med användaren. De mer avancerade frågorna skickar man vidare till helpdeskteknikern som arbetar i second line och som ansvarar för att lösa lite mer komplicerade frågor om systemen. När man arbetar i second line innebär arbetet en direktkontakt med en tekniker som arbetar på en mer detaljerad nivå och inte har kund/användarsupport.
Hälsningar
Mikael SYV
Frågor och svar taggade med 'geovetare' (3 st.)
-
hur är det att läsa geovetenskap på distans?
Hej!
Jag pluggar för tillfället till lärare, på grund av att jag inte riktigt visste vad jag ville läsa och för att ha en säker framtid. Jag känner mig dock inte motiverad alls, då jag allra helst skulle vilja studera något inom...
Hej S, om det är den här utbildningen som du frågar om, då ingår 2 intensiva kurser, på vardera 7,5 hp, i praktisk geovetenskap som ges dels i form av laborationer och dels i... Läs hela svaret -
Går det att byta skola i tvåan efter en termin?
Hej, jag är just nu i på svenska skolan i nairobi och går Sam Sam i tvåan. Jag kommer att komma hem till Sverige igen vid årskiftet med ofullständiga kurser. Min gamla skola kan inte ta emot mig igen eftersom de anser att de kurser som jag läst här...
Hej Caroline;det vanligaste är att elever läser ett läsår utomlands.Så, första frågan är - kan du läsa på svenska skolan i Nairobi till sommaren för att... Läs hela svaret -
Lingvistikens giltighet i senare studier?
Hej! Jag är väldigt säker på att jag vill läsa språkvetarprogrammet med huvudområde lingvistik på UU i vår, men har dock länge funderat på att bli lärare senare. Min fråga är om kurser inom lingvistik skulle kunna...
Hej Felicia,behörighet inför KPU, kompletterande ped.utbildning är idag att man har minst 90 högskolepoäng i ett ämne som undervisas på grund- eller gymnasieskolan. Alltså man... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga