sara

    Hej syv jag går i andra året, går i vård och omsrog och vill inte jobba med gamlingar eller akut vård. Jag vill helst inte jobba med något som har med nedre hygien, Vet du vad det finns för jobb man kan jobba med som inte krävs efter gymnasieutbildning eller som har med nedre och göra? finns det andra jobb som du kan tipsa eller nämna? som skulle passa mig?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    du skriver om att du inte vill (om jag förstår dig rätt) studera efter gymnasiet utan vill direkt börja jobba, stämmer det?
    Annars, så finns det utbildningar bl.a inom yrkeshögskola. Om du vill kan du kika på yh-utbildningar - utbud finns på www.yhguiden.se -  där du bland annat kan hitta utbildningar som leder till yrken som Steriltekniker, Tandsköterska, Medicinsk sekreterare och Apotekstekniker. Listan på yh som leder till yrket Tandsköterska: yhguiden.se/resultat?Education.text=tandsköterska och till Apotekstekniker - se www.yhguiden.se/apotekstekniker
    Läs gärna på www.framtid.se om yrken Apotekstekniker, Steriltekniker, Tandsköterska, Medicinsk sekreterare.

    Det kan dock finnas möjlighet att söka sig till yrken där eftergymnasial utbildning inte är ett krav, utan kan räcka med examen från VO + inledande arbetsplatsförlagd introduktion, se t.ex presentation av yrket Boendestödjare, presentation av yrket Optikerassistent. Kika också på yrket: Skötare inom psykiatrisk vård, yrket: Stödassistent, yrket: servicemedarbetare-sjukvarden och yrket sjukhustransportör

    Liselotte
    • : Tack för ditt svar. Jag menade mer på att jag inte vill studera efter gymnasiet på universitet,högskola,komvux,folkhögskola. Jag vill helst jobba efter studenten, men jag är inte intresserad och jobba med äldre, akutsjukhus osv. Jag undrar om det finns andra jobb man kan jobba med i vården som inte har med akut, äldre eller med nedra delen och göra.
    • Julia : I sista stycket i svaret, ovan ser du länkar (blå text är klickbara länkar) till info om yrken: Boendestödjare, Optikerassistent, Skötare i psyk.vård, Stödassistent, Servicemedarbetare inom sjukvården och Sjukhustransportör. Läs om svaret, ovan, speciellt sista stycket. Vill du se info om något yrke som nämns, klicka på "blå text", så kommer du direkt in på yrkesbeskrivningen och längst ner i yrkesbeskrivningen finns även länkar till annonser om lediga jobb (inte alltid så att alla annonser om lediga jobb är relevanta eller direktkopplade till just det yrket, dock... :).
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej.

    Det finns yrken där eftergymnasial utbildning inte är ett krav, utan kan räcka med examen från VO + inledande arbetsplatsförlagd introduktion, se t.ex presentation av yrket Boendestödjare, presentation av yrket Optikerassistent. Kika också på yrket: Skötare inom psykiatrisk vård, yrket: Stödassistent, yrket: servicemedarbetare-sjukvarden och yrket sjukhustransportör.
    Problemet är att det är ofta rätt så svårt att få jobb inom de yrken på grund av få lediga jobb och många sökande till de få jobben.

    • : Hej Optikerassistent verkar jätte intressant man behöver väl ingen utbildning till det efter gymnasiet eftersom jag går i vård och omsorg?
    • Julia :

      Optikerassistenter kan bli upplärda direkt på arbetsplatser av en legitimerad optiker eller av en mer erfaren optikerassistent, men det är mycket fördelaktigt att sedan innan ha både utbildning och även erfarenhet av att ha jobbat inom vården. Men om du har examensbevis från vård- och omsorgsprogrammet, kan du söka anställning som optikerassistent, och har viss chans att få anställning. Optikbranschen kan erbjuda anställda optikerassistenter fortbildning fördelad på flera utbildningstillfällen med hemarbetsuppgifter däremellan. Relevant utbildning kan även finnas inom yrkeshögskola. Exempel på yrkeshögskoleutbildningar är utbildning/tuc-yrkeshogskola/optikerassistent - du kan med fördel både söka till yrkeshögskoleutbildning till optikerassistent och samtidigt söka jobb som optikerassistent. Om du inte får jobb, kanske du kan påbörja utbildning om du kommer in på utbildningen. Det finns ingen garanti på att få jobb. Om du och någon med examen från yrkeshögskola (som gick utbildning till Optikerassistent) söker samma jobb, då tror jag hen med yrkeshögskoleutbildning kommer få jobbet och tyvärr inte du. Men om ingen med speciell utbildning eller tidigare erfarenhet av att ha jobbat som optikerassistent söker jobbet, då har du en chans att få jobbet.
      Om du tittar på jobbannonserna längst ner på sidan på Framtid.se/yrke/optikerassistent, ser du att jobbet inkluderar ofta även vara säljare och anställningar är ofta på deltid (t.ex halvtid, 50% eller upp till 80% av heltid). Att få jobbet är också Svårt. Detta på grund av många sökande. På så sätt är det fördelaktigt att försöka skaffa sig eftergymnasial utbildning där man specifikt utbildar sig till optikerassistent.