Edvin
    Jag har ingen aning om vad jag skall gå. Jag har Estet som förstaval men det ger visst inte så bra förutsättningar till framtiden. Jag har lätt att lära mig men är inte den bästa på att plugga hemma. Jag har tänkt på Natur, eller samhälle. Jag tycker att kurserna på samhälle verkar roligare att läsa men att Natur är bredare och djupare. Jag gillar också verkligen ensemble. Jag har ingen aning om vad jag skall välja. Tacksam för tips.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, jag brukar alltid säga att man ska välja med hjärtat och magkänslan här och nu mer än att tänka på nyttan av något man inte vet i framtiden. Man brukar klara av gymnasiet mycket bättre då. Ska du välja natur så ska du inte bara välja av nytta och för att den är bred utan för att du verkligen gillar matte, fysik, kemi och biologi och är beredd att spendera mycket tid med dessa ämnen - även under din fritid. Du ska också vara van eller åtminstone vara mentalt beredd på den snabba studietakten i dessa kurser. Fundera på detta.

    Om du vill ha bra förutsättningar i framtiden så handlar det först och främst om att klara ett gymnasieprogram på ett bra sätt med känslan av att man har gjort ett bra jobb på ett roligt program - inte överleva med usla eller inga betyg på ett program som man bara valt för att man ska...Hoppas du förstår mitt resonemang.

    Estetiska programmet är ju dock fiffigt på det sättet eftersom du får nästan samma behörighet till högskolan som från Samhällsvetenskapliga programmet - du läser mycket som är likadant. Lägger du till en extra mattekurs så får du exakt samma möjlighet att söka högskola som från ett Samprogram.

    Om du efter ett Estetprogram plötsligt upptäcker att du vill satsa på naturvetenskap så kan komplettera dessa kurser efter gymnasiet.

    Så min fråga är nu vad du har att förlora på att välja Estetiska programmet om det är det program du brinner för? /Lena, Syv
    Javisst kan du välja till olika program i omvalet - inga problem -du blir kallad till inträdesprov även om du väljer i omvalet! /Lena, Syv
    • : Tack så mycket för tipset. Jag går definitivt estet. Men jag undrar ifall man kan söka in till några andra linjer än dem man sökt in till. Jag har bara sökt in till 1 estet linje och jag är inte så säker på att jag vill gå den. Man måste ju gå på uttagningar så jag undrar bara ifall man kan söka när man kan välja om nu i april?