Ilknur
    Hej
    Jag har börjat fundera över vilket program jag vill söka till. Jag vill jätte gärna söka till NA programmet eftersom jag vill bli barnläkare men jag är dålig i matte och har bara betyget E i matte, och jag har hört att man inte kan komma långt i den linjen om man inte är duktig i matte. Kan man bli barnläkare utifrån något annat program??

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, du undrar om man kan bli barnläkare om man går ett annat program än naturvetenskapsprogrammet.
    Barnläkare är LÄKARE /specialist/ och för att bli det måste man söka Läkarutbildningen som har behörighetskrav - Förutom Grundläggande behörighet /som man kan få på vilket gymnasieprogram som helst/ även kurserna Fysik 2, Kemi 2, Biologi 2 och Matematik 4.
    Det är dessutom mycket tuff konkurrens för att få plats på Läkarutbildningen i Sverige. Det räcker, alltså inte med att ha alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet. Man måste, dessutom, ha extra kurser för att få Meritpoäng - en extra kurs i Engelska och Moderna språk från steg 3 och/eller ännu mer matte - dvs kurser Matematik 5 och Matematik Specialisering.
    Svårighetsgrad i Mattekurserna kan du se på http://www.matteboken.se.

    Det går att bli behörig till Läkarutbildningen på Teknikprogrammet också - med några få tillägg. Det är inte helt uteslutet att man kan bli behörig på andra högskoleförberedande program - men då får man göra alla de rätta tilläggen och även läsa utökade kurser, vilket är inte en rättighet - utan skolan kan säga NEJ till det, pga det kostar att ge utbildning och skolan är inte skyldig att erbjuda mer än 2500 poäng per elev.
    Nästa frågan blir att KOMMA IN på Läkarutbildningen och för det kan man göra HÖGSKOLEPROVET och konkurrera med dess resultat. Dock, måste man uppnå högt resultat och det är svårt om man inte är duktig på bl a matematik.
    Du kan efter gymnasiet komplettera på komvux eller söka ett Naturvetenskapligt basår - och bli behörig på så sätt. Om du inte får alla A-betyg i alla gymnasiekurser, måste du satsa på att träna på högskoleprovet och göra om det flera gånger för att uppnå ditt personbästa på HP.

    Du kan gå olika vägar:
    1. satsa stenhårt på studierna, söka NA /inriktning Naturvetenskap/- och försöka hålla alla A-betyg i alla ämnen, lägga till kurser för Meritpoäng, i vilka du också måste ha höga betyg. Ett par B-betyg kanske går att ha, men resten måste vara A-betyg.
    2. söka Vård/omsorgprogrammet, lägga till kurser för Grundläggande behörighet /vilket skolan är skyldig att erbjuda/ samt Matte 2a. På så sätt blir du behörig till att söka ett Naturvetenskapligt basår på högskolan. På vissa högskolor krävs Matte 3 också, men på vissa räcker det med 2a. Den vägen är ett år längre men kan vara rätt väg för dig.
    3. titta på andra utbildningar inom Medicin-branschen och det finns jättemånga: från Apotekare, Fysioterapeut, Sjuksköterska, Dietist, Audionom /som är högskoleutbildningar/ - till Yrkeshögskoleutbildningar, t.ex: Synrehabiliterare, Vårdadministratör, Tandsköterska och många fler.

    Jag vill passa på här och lägga ett gott ord för Yrkeshögskoleutbildningar som är tyvärr mindre kända och det är väldigt-väldigt synd: de leder mycket ofta direkt till spännande jobb. Skickar några länkar till YHutbildningar för att visa på vad som kan finnas av intresse för dig:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/forshaga-yrkeshogskola/behandlingsassistent-psykosocialt-arbete
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/medicinsk-massageterapeut1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/frans-schartaus-handelsinstitut/medicinsk-sekreterare3
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-eslov/handledare-socialpsykiatri
    http://www.yhguiden.se/utbildning/halsohogskolan-i-jonkoping/ortopedtekniker
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder

    Önskar dig allt väl! Återkom om du har fler frågor.
    Mvh
    Mikael SYV