Yona

    Hej ! Jag går natur samhäll år 3 och nu har jag tagit beslut om att jag vill bli läkare! Jag vet att det kommer vara svårt och att jag behöver ha höga betyg på nästan allt, men tyvärr så har jag inte så goda betyg jag har blandat betyg men det mesta betyg som jag får är D,. Jag har 2 till 3 A och 2 B och 3 E och resten D och har tyvär failat i kemi 1, men jag ska läsa kemi 1 på komvux efter gymnasiet och ska läsa ävemn kemi 2 och fysik2 då de inte ingår i natur samhäll. Jag planerar att göra högskolaprovet. och jag pluggar mycket för det för att kunna få så högt betyg jag kan, men ändå är jag rädd att jag inte kan komma in i läkare programmet. Mitt fråga nu är hur ska jag komma in i läkare programmet med minna betyg och om inte, vad ska jag göra då ? Snälla säg inte att jag ska tänka ta ett annat programm för jag vill verkligen ta tandläkare, jag vill det!. Ge mig råd tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det viktigaste är att du blir BEHÖRIG. Du måste få Examensbevis (från gymnasiet eller från komvux) + ha godkända betyg i fysik2, kem2, biologi2 och matematik4. Detta på grund av att obehöriga får ej antas till svenska utbildningar på högskolor och universitet.
    Så, jag tycker du får börja med att läsa för att bli behörig.

    Gör också högskoleprovet så många gånger du kan! Bästa (högsta) resultat kommer att gälla. Du prövas med resultatet från högskoleprovet i HP-urvalet.

    Att höja ditt meritvärde bör komma "i sista hand". När du är behörig, kan du höra av dig så får vi diskutera vidare.
    Här tänker att att det kanske då kommer finnas AU-urval på några lärosäten, t.ex brukar Karolinska Institutet anta i AU. Vad AU är kan du läsa om på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    Studie- och yrkesvägledare
    • Yona : Hej Milla! tack för din svar. Jag har nästan alla behöriga ämne som behövs, det ända som jag saknas är Kemi 1 & 2 och fysik 2 allt annat har jag redan som matte 4 och så. jag planerar att göra högskolaprovet i april och eftergymnasiet ska söka på Komvux för att läsa kemi 1&2 och fysik 2, jag ska även göra högskolaprovet som kommer på hösten. sen ska jag ansöka. Men tack för ditt svar !
    • Milla : Jag tycker du har en bra plan, kör på den! Och lycka till!