Ville
    Hej! Jag vill byta program men vill inte gå om 1an. Jag går just nu Teknik och har läst klart Ma 1C och Historia 1. Resten av kurserna är ofärdiga. De program jag vill byta till är antingen Estet eller Natur. Alltså högskoleförberedande.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ville,

    det är rektor på det "mottagande programmet" som har rätt att fatta beslut att ta in dig in i åk2 eller inte göra det. För att rektor ska kunna ta in en ny elev, måste en ledig plats finnas. Men även om ledig plats finns behöver inte rektor ta in.

    Vår erfarenhet är att rektorer tar inte in med "ofärdiga" kurser. De andra elever på programmet har redan färdiga kurser; och det blir svårt att ha en elev med några ofärdiga kurser. På vilket sätt ska du läsa upp dem? Du ska behöva handledning, extrahjälp och anpassningar... som skolorna inte är alltför villiga att erbjuda (för att det är besvärligt och dyrt).

    Fråga på de skolorna och programmen dit du vill komma in - men jag tror det blir svårt. Jag blir glad men också mycket förvånad om du hittar möjlighet att byta så som du vill. Hör gärna av dig längre fram och berätta hur det går.

    Mitt råd är att du söker om - till åk1 på ett nytt program.

    Hälsningar

    Mikael