Lauro
    Jag har bort i Sverige i 6 år och haft problem med engelska och andra ämne men jag vill inte börja om åk 9 eller gå i IB jag vill komma in i ett gymnasiet finns det andra sätt.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lauro!

    Vad som är "bra" gymnasiet är ju olika för olika elever. Det är ibland så att man vill gå på en liten skola där alla känner varandra. Eller så är det kanske viktigt att skolan är nära hemmet, så att man inte behöver lägga mycket tid & energi på att åka till/från skolan.

    Om det är ett visst yrke man är inriktad på - så är det ett "bra gymnasiet" där man kan just lära sig det yrket. Det kan vara massa olika saker som är viktiga för en elev och vissa saker är viktigare än andra.

    Det är bra att du tar detta med gymnasieval på allvar och vill gå i en "bra skola". Dock vet jag inte vad just du menar med en "bra skola". Vad är BRA SKOLA för dig?

    Sedan är det så att i fall man inte är behörig, så kan man inte komma in. Så är det överallt, inte bara i skolan. Om man inte har körkort, är man inte behörig att köra bil - och då får man inte göra det.

    Om man inte är 18 år, så är man inte behörig att jobba ensam, ha ansvar för kassan, eller jobba nattetid - då får man inte göra det.

    Om man inte har godkända betyg i vissa kurser, är man inte behörig att gå på ett nationellt gymnasieprogram - och då får man inte göra det.

    IB är ett internationellt program där undervisning är på engelska. Du nämner det i din fråga, men skriver att du inte vill gå där. Du behöver inte gå där. Sök inte dit i så fall.

    IM är det Introduktionsprogrammen med fem olika utbildningar. I fall man inte är behörig till ett nationellt gymnasieprogram, är man behörig till IM. Och tvärtom.

    Om du berättar vilka betyg du kommer att ha från åk9 i grundskolan och vad du vill bli (yrke) i framtiden, skall jag försöka förklara för dig vilka möjligheter du har.

    När du blir 18 år, kan du söka till folkhögskolor som bl a har gymnasiala utbildningar.
    Det är ännu för tidigt, men du kan titta på www.folkhogskola.nu och skaffa dig en uppfattning om vad folkhögskola är och i fall du vill läsa där sen.

    Boka tid hos Studie- & yrkesvägledare på din skola är ett råd till dig. Då kan du diskutera alla de olika alternativ som just du har.

    Bästa hälsningar och stort lycka till med dina studier!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare