Aida

    Hej ! Jag går andra året på naturvetenskap med inrikning naturnatur. Jag vill bli läkare i framtiden. Jag har underkänt i tre ämne och resten av andra ämnena har jag godkänt. Jag har bestämd mig att läsa om andra året. Som jag har förståt så kan man få behålla de betyg som man t.ex. har A eller B på. Låt oss säga att jag vill behålla min betyg i svenska, Idrott och biologi när jag ska läsa om andra året. Då undrar jag om jag kan replacera det betyg som jag vill behålla mot andra kurser som jag har redan läst från årskurs 1 ? Jag vill höga min betyg från i matte 1c, 2c och samhällskunskap 1b som är från årskurs 1.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aida!
    varför du vill gå om ett på gymnasiet, förstår jag men jag tvivlar starkt på att du ska få göra det. Det är en dyr åtgärd (kostar mycket pengar att låta alla elever som vill höja sina betyg, och det är jättemånga som vill det, att gå ett extra år). Men om särskilda omständigheter finns (prata med kuratorn på din skola) så kanske kan rektorn ansökan om förlängd studiegång, men det sker i så fall mot slutet av år3 (i alla fall som oftast), alltså när eleven ska gå ut år3, så stannar hen kvar och kan läsa under nästa läsår (detta om ansökan om förlängd studiegång blir beviljad).
    Allmänt gäller: om man har flera betyg i samma kurs gäller högsta betyget (även om man läst om en kurs och senare fått lägre betyg). Att "bland kurser" från olika årskurser på gymnasiet är inte förbjudet men är sällan möjligt för elever på grund att schema-tekniska problem (det går ju inte att klona sig och om två kurser går på samma timmar, hur ska du då göra - gå på varannan lektion? och riskera F i båda kurserna?
    I de kurser som du läste och fick F i, har du rätt att göra prövning innan du går ut år3 på gymnasiet.
    För konkurrens rekommenderar jag högskoleprovet. Med högskoleprovsresultatet kommer du prövas i HP-urvalet och teoretiskt sett är det möjligt att komma in med mycket låga betyg (endast E i alla kurser och t o m ett par F, om man ändå uppfyller kraven för examensbevis från gymnasiet eller från komvux) om man har högt resultat på högskoleprovet.