Emil

    Hej jag heter Emil är 16 år och går på Internationella relationer, en spets utbildning inom samhällsvetenskapliga programmet. Jag vill gärna byta språk från Spanska 3 till Spanska 1 just nu och undrar om jag kan, eftersom jag håller på att få ett F som slut betyg och vill gärna inte få det.

    • : Och att det är mitt i läsåret och undrar om jag kan byta?
    • Julia : Har du läst spanska på grundskolan?
    • : Ja

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emil,
    om anledning till varför du läser Spanska 3 (och inte Spanska 1) är att du läst spanska på grundskolan, då tror jag inte du ska få läsa spanska 1 eller 2 på gymnasiet. Att en elev riskerar F i en gymnasiekurs berättigar eleven (tyvärr) inte till att få byta kurs. Mitt i läsåret brukar man inte få byta kurser, över huvudet taget, bl.a pga den kurs som du vill byta till har pågått ett bra tag redan... t.ex om du skulle vilja byta till Franska 1 eller Tyska 1.
    Att byta till Spanska 1 tror inte jag du får (pga du troligtvis läst samma innehåll som finns i spanska 1 redan på grundskolan; det skulle i så fall bli repetition för dig och det är orättvist mot de elever som inte läst spanska förut - ...).
    Du får givetvis prata om din situation och ställa frågor både till lärare i spanska, till SYV på din skola och även till rektorn.
    Vi på FRåGA SYV kan inte bestämma att du får eller inte får byta kurs. Jag kan dock förklara att det är mycket ovanligt att eleverna skulle få byta kurs mitt i läsåret. Om du kan anstränga dig och försöka få godkänt betyg i spanska 3 - vore det i så fall den bästa och mer realistiska lösningen.
    Teoretiskt sett, är det inte förbjudet för dig att hoppa in i t.ex tyska 1 eller franska 1, en pågående kurs, men lärarna brukar inte gilla den lösningen: det är svårt för läraren att hjälpa dig läsa ikapp i ett nytt språk + eleverna som redan läst en hel termin ligger före och de ska då missgynnas då läraren lägger tid på en ny elev. Du får givetvis, om du vill, fråga SYV på din skola om den lösningen (i så fall föreslår jag franska 1 och inte tyska 1 - detta pga franska och spanska är mycket mer lika än spanska och tyska). SYV-en svarar antingen "nej, det går inte" direkt eller tar frågan till rektorn.
    Om det är så att du ej läst spanska på grundskolan, då borde du börja med spanska 1 och inte med spanska 3 - i så fall borde du nu kunna hoppa in i spanska 1 (om den pågår på din skola).
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Julia

    • : Okej, men vad händer om jag får f i spanska 3 kommer jag få fortsätta med spanska 4 i tvåan?
    • Julia : På gymnasiet får eleverna läsa vidare, även om de får F i många kurser... Du har "rätt att fullfölja påbörjad utbildning" heter det. Om det i din utbildningsplan ingår spanska 4, får du läsa den kursen, även om du får F i en underliggande/lägre kurs (spanska 3). Man kan tycka att det är rätt "konstigt" att man utan tillräckliga förkunskaper får läsa vidare... men sådana är reglerna. Fördelen här kan vara den att du kan genom att läsa spanska 4 få så pass goda kunskaper så att du mot slutet av gymnasiet klarar av få godkänt betyg på prövningen i spanska 3. Regeln är den att en elev som på gymnasiet får F i en kurs har rätt att göra prövning i den kursen innan hen slutar år 3 på sin gymnasieskola. Ingen kommer tvinga dig gör prövning, men du bör få det Erbjudande och det är bra att utnyttja den möjligheten - för att det finns ju en chans att få godkänt betyg och kanske t o m högre än bara E. ... Om din skola kan ge dig möjlighet läsa t.ex Franska 1 nästa år, i stället för Spanska 4, så kanske det är en bra lösning också. Du får ta den frågan med SYV-en på din skola - vilken språkkurs du kan läsa nästa år (här är det frågan om schemat som är viktigast; och svaret kanske inte fås innan precis innan nästa läsår börjar).
    • : Har en till fråga, när jag börjar 2:an kan jag byta till spanska 2 eller 1?
    • Milla : Eftersom du läste spanska på grundskolan, så har du redan läst innehåll i kurserna Spanska 1 och 2. Jag tror därför inte att du kommer bli antagen till Spanska 2 eller 1, men prata om det med SYV på din skola.
    Läs alla kommentarer