Alexandra

    Hej, Jag har precis fått reda på att min mamma ändrade mitt gymnasieansökan utan att jag visste om det. Nu har jag blivit antagen på det gymnasiet hon valt och står inte ens i kö till det gymnasiet jag hade som min förstahands val innan min mamma ändrade. Min mamma och jag har alltid varit oense om vart jag ska gå till hösten men vems val är gymnasievalet? Sedan undrar jag också om det går att byta gymnasium trots detta, speciellt i och med att jag inte ens står som reserv till gymnasiet?

    Jag har försökt att kontakta SYV på det gymnasiet jag blivit antagen till för att se om jag kan stå i kö till mitt önskade gymnasium men jag fick bara tillbaka ett email som säger att hon svara på email från och med 8 augusti. Finns det några andra sätt att stå i kö som reserv, innan SYV återkommer med svar.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Alexandra!

    Vilken jobbig situation för dig. Du har  rätt att bestämma över vilken utbildning och skola som du vill läsa på. Enligt lag har den som fyllt 16 år rätt att själv bestämma över sin gymnasieansökan. Däremot kanske din mamma har något viktigt eller tänkt på något som du inte tänkt på, det är såklart jättesvårt för mig att svara på. Oavsett så ska du få bestämma själv över din gymnasieansökan.

    Om det nu är så att din ansökan inte stämmer och det har blivit fel så tycker jag att du ska kontakta din studie- och yrkesvägledare på gamla skolan. Om inte hen heller svarar pga semester så kan du kontakta ditt antagningskansli (hemsidan där du gjorde ditt gymnasieval). Det finns en möjlighet att dom kan hjälpa dig eller att du får möjlighet att ställa dig i kö som reserv eller liknande.

    Jag håller tummarna för att det löser sig för dig!
    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Hej jag har precis fått reda på att när man raderar ett val efter den slutliga antagningen så inneväbör det att man måste skriva under det. Detta betyder att min mamma måste ha förfalskat min namnteckning för att det skulle gå igenom. Jag fick kontakt med gyantagningen och de sa att om det skulle vara så att någon förfalskat min underskrift så skulle det vara kriminellt. I och med att jag vet att jag inte skrivit under något så måste det varit min mamma. Om jag sa att det var hon skulle hon vara illa ut?? Trors att hon gick bakom ryggen på mig så vill jag inte göra så att hon hamnar i trubbel.
    • Anna : Vi vet inte vad som har hänt. Ofta kan det "förbises" och även icke-påskrivna "lappar" kan slinka igenom systemet... "mänskrig faktor"... vi vet, som sagt, inte vad som har hänt. Mitt råd är att du frågar din mamma vad hon har gjort. Sedan är det viktigt vad du vill och din vilja och dina intressen och önskemål kan också ändras (vilket är inte alls ovanligt) - så vad vill du göra nu? Prata med din mamma! Prata med gymnasieantagningen och säg vad du vill just nu! Och vi håller tummarna & hoppas du får en studieplats där du kommer att trivas. Jag känner personligen några "fall" där elever "hamnade" på platser som inte inte vill ha.. men där de sedan trivdes jättebra på! Lycka till!