lisa837659

    Hej jag började plugga till webbutvecklare HT19. Jag gillar det men inser att jag inte är så duktig på det (klarade 50% av kurserna med C och D). Jag är också otroligt skoltrött och tänkte söka jobb i stället för att plugga något annat, men undrar vilka möjligheter finns där ute: Jag har en kandidatexamen i kulturvetenskap och pratar 5 språk flytande, har erfarenhet (2 år) inom logistik och barnomsorg (3 år). Jag har också några hp inom statistik och programmering. Har ni några tips? Tack

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Elisa,

    yrken inom de område som du har utb/erfarenhet inom är, för det mesta, icke-reglerade (vilket betyder att arbetsgivare anställer vem de vill ...).
    Inom förskola - är förskollärare legitimationsyrke, men barnskötare är det inte... så som barnskötare kan "vem som helst" få jobb som. Du borde alltså kunna få jobb på en förskola... t.ex.
    ***
    Vidare tänker jag på yrket TOLK; du pratar ju många språk. Du borde kunna anmäla dig på olika tolkförmedlingar, även om du t.ex saknar auktorisation. Det är inte alltid som auktorisation krävs för att kunna få tolk-uppdrag.
    ***
    Inom Logistik - kika på yrken: Distributionsadministratör, Logistiker & Speditör.
    ***
    Inom Kulturområde finns det tusentals yrken men i de flesta av dem är det svårt eller mycket svårt att få jobb. Inom "Event-branschen" börjar man ofta som volontär men det finns sedan inte ngn garanti på att få ett varaktigt jobb; många jobbar med uppdrag/timmar vid behov.

    ***
    Ta och titta på jobbannonser - vem arbetsgivaren söker och ansök om alla de olika jobben som du kan tänka dig testa jobba inom.
    Du skriver om att du har kandidat i kulturvetenskap och det finns jobb (t.ex Arbetsförmedlare och Studiestödsutredare) som man kan få med 3-årig högskoleutbildning inom valfritt kunskapsområde.

    • lisa837659 : Hej, jag sökte jobb som tolk men de språk jag kan (svenska, engelska, franska, italienska, spanska, finska) finns det inget behöv av. Det är mest arabiska, dari, persiska som sökes för vad jag har sett. Men tack, jag ska kika på logistiker.
    • Julia : Jag har nu även Utökat mitt svar, ovan.
    • lisa837659 : Tack för svaret
    • Julia : Du kan också kika på www.framtid.se med över 2.ooo yrkesbesrivningar. Kanske får du ngn ny idé utifrån de olika yrkespresentationerna...?! :)
    Läs alla kommentarer