Jesper

    Hej, Jag har funderingar, kring jobb och framtid. Gick hotell och turism(inriktning hotell och konferens) i gymnasiet och har arbetat i en klädbutik sen studenten(sammanlagt ca 3.5år). Vad finns det för jobbmöjligheter utan att gå en utbildning(exklusive utbildning man får genom jobb)? Samt vad finns det för utbildningsmöjligheter(både gymnasial och eftergymnasial), som helst är på max tre år? Min ambition är att hitta ett arbete som man jobbar måndag-fredag kontorstider(men fungerar såklart med andra tider och helgjobb, men ej natt och väldigt tidiga morgnar). Med en lön på minimum cirka 27.000-28.000kr i månaden, ej provisionsjobb. Vidare skulle jag vilja ha ett jobb där man inte blir överdrivet störd efter arbetstid. Särskild behörighet för utbildning kan läsas upp förutom matematik 2a,b,c eller högre och gärna ett yrke som är kopplat till någon av dessa gymnasieprogram: handel och administration, hotell och turism, samhällsvetenskap, humanistiska eller ekonomi.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag vet inte om du på gymnasiet fick godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. Det är kurser som krävs för grundläggande behörighet till högskola/universitet. Om du inte har godkända betyg i de tre kurser, är du tyvärr inte behörig till någon högskole-/universitetsutbildning och får då titta på yrkeshögskola, folkhögskola, komvux eller andra utbildningar som är på lägre nivå än högskola/universitet.
    Dock kan de tre kurserna som jag har nämnt läsas på heltid på sammanlagt 15 veckor; sök i så fall till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    ********
    Det finns annars tusentals utbildningar även om man bortser från akademiska (högskole-universitets-)utbildningar.
    Jag föreslår att du tittar på många yrken på www.framtid.se
    t.ex kan du börja med yrken inom hotell-restaurang-turism

    Du skriver att du inte vill/kan läsa matematik 2, och då kan man utesluta många yrken, som t.ex sjuksköterska, socionom, arbetsterapeut och yrken inom naturvetenskap. Men det återstår ändå flera tusen olika yrken som är mer eller mindre motsvarar den kravspecifikationen som du uppger i din fråga. Du behöver därför själv "ringa in" ett rimligt antal yrken som du är intresserad av; i de flesta yrkespresentationerna på www.framtid.se ser man även vilken utbildningsväg som finns till det yrket, men annars kan du ställa frågan om just det yrket här på forumet, men då måste du nämna just vilket yrke du är intresserad av.

    • : Tack för ditt svar. Jag undrar då istället om det finns något jag kan bli med den gymnasieutbildningen jag har idag eller utifrån mitt nuvarande jobb? Dock vill jag ha samma ambitioner som jag nämnt ovan.
    • Milla :

      Du får gärna ta del av informationen på framtid.se/yrke/gymnasiekompetensyrken där ges förslag på många yrken som inte nödvändigtvis kräver någon eftergymnasial utbildning.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag vill nu svara på din kommentar där du frågar vad du kan få jobba med din nuvarande gymnasieutbildning och med tanke på de ambitioner du har.
    Mycket intressant fråga men tyvärr också mycket svårt att svara på den frågan. :) De flesta yrken är icke-reglerade, alltså får arbetsgivaren anställa vem hen vill på grund av ingen legitimation krävs och lönen som arbetsgivare erbjuder behöver inte överstiga minimilönen enligt kollektivavtal. Men om ingen är beredd att ta jobbet för de låga lönerna, blir arbetsgivaren tvungen att höja lönen - men om det blir så eller med hur mycket hen kommer att behöva höja lönen, är det ingen som på förhand kan svara på.
    Det vi ser att det blir allt svårare att få jobb utan eftergymnasial utbildning (alltså, att över huvudet taget få något jobb). De "enklare jobben" försvinner men personer som vill få sådana "enkla jobb" blir inte färre, snarare fler - det blir med det hård konkurrens om jobben som ej kräver någon speciell utbildning.
    Jag tänker också på en "fara" i att inte skaffa sig utbildning som leder till ngt.speciellt yrke i att de "enkla jobb" är ofta fysiskt krävande: man ska lyfta och bära tungt, till exempel, och med åren bruakr kroppen "säga ifrån" - så risken finns att man hamnar i en situation när man är för ung för pensionen, men för gammal för att gå en lång utbildning och fortsätta jobba med fysiskt krävande arbetsuppgifter orkar man inte längre... och i så fall ångrar många att de i unga år ej skaffade sig mer utbildning.
    ***
    Ett förslag som jag har är att du funderar över om du vill bli din egen arbetsgivare genom att starta eget.

    Studie- och yrkesvägledare