M

    Hej, Jag har läst i några svar här på frågasyv men tyckte inte att jag fick ett riktigt svar. Så här är frågan : Jag har dyskalkyli och undrar vilka jobb som inte innehåller matematik. Tex ingenjör utbildning använder matematik både under utbildningen och efter utbildningen. Min fråga är då vilka utbildningar innehåller inte matematik under utbildningen och efter utbildningen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej M!
    vi på FRåGA SYV kan tyvärr inte skriva ner en fullständig lista på alla jobb som "inte inkluderar matematik". Det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken och det förändras också - vilka yrken som försvinner och tillkommer... så det är inte någon exakt vetenskap.
    Vad "innehåller matematik" betyder är också en "grå zon"... givetvis finns det yrken som kräver mycket mattekunskaper, som t.ex Matematiker, lärare i matematik och olika sorters ingenjörsyrken (vilket du själv nämner i din fråga).
    Och inom vissa andra yrken som t.ex Skådespelare, Statist, Modell, Dansare - kan man klara sig bra utan att kunna matte. Vidare tycker jag att inom många (inte alla, dock) Hantverksyrken och inom följande yrken: Lokalvårdare, Gatustädare, Rivningsarbetare, Grovarbetare, kan man troligtvis klara sig bra utan att kunna mycket matte.
    Tänker man på yrken som kräver en eftergymnasial utbildning, då måste man för att bli behörig till de utbildningar bl.a ha lägst godkänt betyg i första gymnasiemattekurs, som är Matematik 1 (motsvarande gammal kurs Matematik A). Om en eftergymnasial utbildning inte kräver särskilda mattekurser, så är det ofta så att man borde kunna klara sig även om man endast fick E (godkänt) i matematik 1a som är den enklaste gymnasiekurs inom ämnet matematik. I så fall kan man direkt utesluta yrken som Sjuksköterska, Socionom, Fysioterapeut (det krävs nämligen godkänt betyg i matematik 2 för särskild behörighet till de utbildningar).

    Varför är det svårt att skriva ner en lista på yrken där mattekunskaper "ej krävs"?
    Jo, av flera anledningar. För det första så kan man ibland behöva beräkna någonting (inte ofta, men ibland) inom vissa yrken, t.ex Växtskötare - man kan t.ex behöva späda näringsvätska så att det blir rätt proportion för att vattna växterna. Man sysslar inte direkt med matematiken men ibland måste kunna göra enklare uträkningar och frågan är då ska man be ngn annan om hjälp med det eller riskera att räkna fel och döda växterna som man sköter om?
    Eller om vi tittar på yrket Truckförare: jag kan tänka mig att ofta klarar man sig utan att behöva räkna,men kan uppstå situationer när man behöver räkna på vikt eller volym (t.ex kommer alla de här lådorna få plats på den hyllan? - och då ska man dividera hyllans yta på antal lådor och ännu svårare blir det om lådorna är i olika storlekar...).
    Jag kan inte ge ngn garanti på att man ej behöver göra beräkningar (i alla fall någon gång ibland) inom ett viss yrke. Lösningen kan i så fall bli att be kollegorna om hjälp, berätta om dyskalkylin och be om hjälp när man känner att man behöver det.
    Mitt förslag är att du kikar på många yrken på www.framtid.se - en webbplats med över 2.ooo yrken beskrivna och väljer några som blir av intresse för dig; återkom sedan - så kan vi tillsammans fundera över hur mycket matte som kan krävas inom de yrken.

    Studie- och yrkesvägledare