Profil1

    Hej! Jag läser tekniska basåret då får man en garantiplats och via garantiplats så blir man antagen oavsett konkurrens eller andra sökande. Om man vill utnyttja garantiplatsen fyller man i formuläret och väljer ”jag vill utnyttja min garantiplats". Sista datum för ansökan är 1 juni. Men jag har också sökt på antagning till andra program som jag vill komma in i förstahandsval. Min fråga är om jag väljer ja att jag vill utnyttja min garantiplats, stryks de utbildningar som jag Sökte på antagningen? Det står på antagning att ” Som mest kan man bli antagen till 45 hp per termin.” I så fall inte vad händer om jag kommer in på mitt val från min garantiplats samtidigt kommer jag in på min förstahandsval på antagning. Alltså jag vill gärna komma in på de program som valde på antagning men i fall jag kommer inte så jag vill utnyttja min garantiplats (?)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag förstår hur du tänker och det är helt logiskt att du vill helst komma in på den utbildning du valde själv men i värsta fall vill komma in på någon av utbildningar inom garanti-platserbjudande. Dessvärre kan jag inte svara på din fråga om att kryssa eller låta bli att kryssa i rutan "Jag vill utnyttja min garantiplats", utan du måste få svar från de som jobbar med administration kring antagning till svenska högskole-universitetsutbildningar, alltså Antagning.se; du kan t.ex ringa på tel.nr 0771-550720 på vardagar kl.9-16. Du kan också fråga studievägledare på den institutionen där du läser basåret. Det är möjligt att hen hänvisar dig till att fråga någonannanstans t.ex antagningsgruppen/antagningsenheten på ditt lärosäte. Jag hoppas att de som kryssar i rutan inte blir av med sina andra val på www.antagning.se, som de hellre vill komma in på men vet inte hur den detaljen i antagningssystemet är tänkt. Det vore bra om det stor vid "rutan" vad som gäller om man kryssar i - se om det finns någon förklarande text där. Hur som helst, så kan jag, som inte jobbar med antagning svara på den frågan. Jag vill inte förstöra för dig genom att gissa (jag kan ju tyvärr gissa fel).

    Studie- och yrkesvägledare