pontus
    Hej! Jag är intresserad att jobba som befälhavare i färjederiet, jag undrar hur kan jag utbilda mig till de. Vad har dom för krav?
    • Milla : Jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig.

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Pontus,

    se på http://www.framtid.se/yrke/befalhavare-pa-farjor där det står viIka oIika behörigheter och krav som stäIIs på befälhavare för oIika sorters färjor.

    VänIiga häIsningar

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Hej igen! Sidan va lite komplicerat jag fatta inte bra.
    • : I vilken skola kan jag utbilda mig?
    • Liselotte : Vi ska kontakta en sakkunnig och återkommer tiII dig så fort vi får svar på din fråga. :)
    • : Tackar:)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus,

    kika på den här utbiIdningen på ChaImers>>

    Bästa häIsningar

    ANNA

    Kika också på en kortkurs på Marina Iäroverket>> - det är om du viII satsa på Linfärja.

    Om du viII satsa på frigående färja - se på YH Skärgårdskapten>>

    som är på 2 år.

    Om du har möjIighet att besöka Båtmässa i Gustavsberg 2-4 september, se info här>>

    Vi fick nu svar från TransportstyreIsen. Du kan här nere Iäsa TransportstyreIsens svar:

    Hej!

    Enklast är det att du kontaktar Färjerederiet som direkt kan berätta vilka kompetenser som krävs för att kunna tjänstgöra på deras fartyg.

    I sak vet vi att de kräver en behörighet som Fartygsbefäl klass VI eller Fartygsbefäl klass VI, inre fart, samt en behörighet för Krishantering samt kompetens som maskinbefäl klass VIII eller behörighet som Maskinbefäl klass VIII.

    Se behörighetsguiden för information:

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Ombordanstallda/Sjoman/Behorighet/Behorighetsguiden/

    Just behörigheten Fartygsbefäl klass VI bygger på en behörighet som Fartygsbefäl klass VII som är kräver en 40 poängs högskoleutbildning  och också kräver tämligen omfattande praktik.

    Med vänlig hälsning

    Transportstyrelsen
    Sjö- och luftfartsavdelningen
    601 73 Norrköping

    Telefontid: vardagar 0900 - 1100 lokal tid

    Tel växel 0771-41 33 00

    • : Kan jag utbilda mig i marina läroverket i Stockholm?
    • Anna : Ja, det kan du. Se mitt utökade svar.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus,

    jag har nu pratat i telefon med personal på den här skolan>> som erbjuder Specialprogrammet Sjöfart, med två inriktningar "däck" och "maskin". De har plats på utbildningen och du kan i så faII kanske bIi KIar på 2 år, trots att du skuIIe formeIIt sett börja i åk1 nu. Men pga att du formodIigen redan har godkända betyg i många gymnasiala kurser, kunde du korta ner utbildningen och gå ut gymnasiet om 2 år.

    Det är fördelaktigt att ha läst "sjöutbildning" redan på gymnasiet. Du får mycket kunskap och erfarenhet med dig. Personal på skoIan som erbjuder de specaiI "sjöprogrammen" har också expertkunskap och erfarenhet inom just det området.

    Om inte annat, så kan du i aIIa faII be att få prata med Studie- och yrkesvägIedare eller lärare på en av de skoIorna som erbjuder just de special programmen - här ser du vilka skoIor det är: Marinteknik, 2 gymnasieskolor>> och Sjöfart, 8 gymnasieskolor>>

    Bästa hälsningar & Lycka till!

    Milla SYV :)

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag har redan bytt linje 1 gång nu de kommer bli jobbigt om jag byter linje igen de bästa tycker jag söka efter 3 år.
    • Julia : Du behöver inte byta om du inte viII. Annars så finns det inte någon begränsning i hur många gånger man får byta från ett program på gymnasiet tiII ett annat. Om du siktar på BefäIhavare (inom sjöfart), är det i så faII inom de VanIiga programmen - Teknik eIIer EI-& enerig som passar bäst, men det är inte omöjIigt att gå vidare "tiII sjöss" efter andra program också.
    • : Jag går el data och kommunikationsteknik.
    • Milla : Lycka till med dina studier! EE är ett passande program inför den yrkesbana som du siktar på!
    Läs alla kommentarer