Henrik

    Hej SYV! Jag är intresserad av att resa mycket i Europa, särskilt Norden. Samtidigt måste jag ha jobb för att klara mig. Vilket yrke anser ni att det är lättast att jobba internationellt med (främst inom EU)? Jag har för mig att läkare är ett bra jobb för att kunna jobba i andra länder. Stämmer det? Mvh, Henrik Weimer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik!
    Titta på information på socialstyrelsen.se/specialistkompetens/utbildad-inom-euees/lakare-utbildad-inom-eu --- Läkare utbildade i andra EU-länder måste i Sverige ansöka om legitimation hos Soc.styrelsen. Svar kan ta lång tid att få och svaret kan bli att kompletteringar behövs i form av fler kurser eller praktik eller både och... . Det kan inte heller uteslutas att svaret skulle kunna bli Nej, ingen läkarlegitimation. Och utan läkarleg.får man inte jobba som läkare i Sverige.
    På samma sätt brukar andra länder också agera, alltså att man med svensk läkarexamen måste få ngn sort "tillåtelse" att få jobba i "deras land", även om det är inom EU. Hur de reglerna förändras på sikt, är mycket svårt att veta. Läkarprogrammet blir snart, i Sverige, 6-årigt (idat är det på 5,5 år). Vad som kommer att gälla om 6.5 år när du vill efter läkarprogrammet jobba i andra länder, kan vi på FRåGA SYV tyvärr inte svara om.

    Det är mycket svårt att svara på din fråga och det av olika anledningar. Delvis är det så att Få Lov att jobba och faktiskt Få Jobb - är inte samma sak. Många har rätt att jobba men får inte ngt jobb, utan är arbetslösa... Sedan vet jag inte hur du tänkt dig att du vill "resa" inom Norden och jobba samtidigt, tänkte du jobba medan du reser (och i så fall kanske tågvärd, lastbilschaufför eller reseledare kan vara intressanta för dig yrken), eller tänkte du jobba ett tag och sedan resa vidare och jobba ett tag i ett annat land - och här är det mycket svårare att ge förslag på yrken, därför att du både måste få Lov att jobba i ett annat land inom just det yrket, sedan också lyckas Få jobbet och bostad och annat runt om för att kunna leva, bo och jobba vilket vi på FRåGA SYV inte kan ge några som helst garantier på att du ska kunna lyckas med.

    Man kan också tänka så är: försöka jobba ihop pengarna för att ta lång semester eller säga upp sig och inte behöva jobba på t.ex ett år eller två och leva av sina sparade pengar och resa under tiden man inte jobbar (detta om reserestriktionerna upphör... tänker nu på Covid-19). :(

    • : Okej. Tack för svaret. Men finns det någon portal där det läggs upp jobb inom hela EU för EU-reglerade yrken eller finns det bara portaler för de enskilda länderna?
    • Anna : Vad menar du med "EU-reglerade yrken"? :)
    • Anna :

      arbetsformedlingen.se/platsbanken/utomlands kan man se jobbannonser för jobben Utomlands, som är publicerade på den svenska arbetsförmedlingens webbsida. Just nu (15 dec 2020) ser jag att det finns 740 jobb i 269 annonser i den avdelningen "Jobb utomlands". Det är givetvis så att det finns fler lediga jobb utomlands än de som visas på AF´s hemsida.

    • Anna :

      vill man söka jobb i Danmark, rekommenderar jag att ta hjälp av webbplatsen: Öresunddirekt.se/jobb-i-danmark och vill man söka jobb i Norden, så finns det en webbsida norden.org att ta hjälp av. Det finns också EURES-rådgivare, experter på arbetsmarknaden i olika EU-länder. Uppge vilka länder du är intresserad av, så ska vi försöka få fram epost till expterter på just de länderna,så att du ska kunna kontakta dem.

    • : Det finns ett antal EU-reglerade yrken. Se: https://europa.eu/youreurope/citizens/work/professional-qualifications/regulated-professions/index_sv.htm
    • Anna :

      Vilka yrken som i Sverige är reglerade, var god se framtid.se/yrke/reglerade-yrken - och min fråga om vad du menar med EU-reglerade yrken... så menar jag att antingen vill man få fram vilka som GEMENSAMMA YRKEN är som är reglerade i alla EU-länder, eller så vill man få fram yrken i varje enskilt EU-land som är reglerade... vilket inte behöver vara "samma sak". Det lär finnas skillnader mellan länderna. Och förändringar lär också ske även "över tid"; det som gäller idag behöver inte gälla imorgon... Pga det är många länder och förändingar kan ske när som, är det omöjigt att ge svar som gäller både idag och även om några år... . Det tar tid att skaffa sig utbildning, och om man rättar sig efter de reglerna som gäller idag, kan man bli besviken för att när man är klar med utbildningen, så kanske inte de reglerna gäller längre - om man vill jobba i andra länder, än det landet där man utbildar sig i: utbildningar i reglerade yrken inom samma land kommer att ändras/anpassas så att man efter examen är behörig att söka jobben, men det är inte alls säkert att man då även är behörig att söka samma typer av jobb i andra EU-länder.

    • : Se: https://europa.eu/youreurope/citizens/work/professional-qualifications/regulated-professions/index_sv.htm Där står det om EU-reglerade yrken.
    • Anna : Bra, du hittade en sida där både du och vi kan läsa om EU-reglerade yrken! :)
    • : Oj. Jag råkade skriva samma sak två gånger. Såg inte att jag redan hade skickat länken. Men tack för svaren :)
    • Anna : Det finns många svårigheter i den frågan du ställer... Regleringen av yrken kan ändras i princip när som... T.ex från 1 juli 2019 blev "Kurator inom hälso- och sjukvården" ett yrke som kräver legitimation från socialstyrelsen, vilket inte var fallet innan. Även yrket Lärare var för inte alls länge sedan "ett fritt yrke" i bemärkelsen att det ej fanns eller krävs ngn legitimation, men nu krävs det legitimation från skolverket för att i Sverige vara "behörig lärare". Nu först det diskussioner om att i Sverige reglerna flera yrken, t.ex Undersköterska. På samma sätt kan i princip vilket yrke som helst bli reglerat i utlandet inom kort... det yrket är kanske idag icke-reglerat men blir reglerat nästa år. Och "tvärtom", t.ex Lärare, ett yrke som i sverige kräver legitimation men ändå finns massor med personer som undervisar utan legitimation, lärarexamen och ibland utan högskoleutbildning, över huvudet taget.. så regleringen inom det yrket är inte så strikt, går att få undantag. Men så är det inte inom andra yrken, t.ex kan man inte anställa som läkare ngn som saknar läkarlegitimation! Info om regleringar av yrken är omfattande och komplicerad. Man måste vara expert på yrken, utbildningar och arbetsmarknaden i just det "aktuella landet".
    • : Vad tycker du/ni om att jobba som engelskalärare i andra länder? Rekommenderar ni isåfall att ta en komplett grundskole- eller gymnasieutbildning för engelska eller bara ta ett certifikat på att man kan lära ut engelska som andraspråk? Mvh, Henrik Weimer
    • Anna : Vad är "certifikat på att man kan lära ut eng som andraspråk"? Om du har engelska som ditt modersmål och har akademisk utbildning i engelska, då har du god chans att kunna få jobb som lärare i engelska. Konkurrera med lärare som har språket som sitt modersmål är väldigt svårt. Det är också mentalt påfrestande att behöva översätta mellan 2 främmande språk; exempel: hen med modersmål svenska jobbar som engelskalärare i finland, då måste hen förklara om engelsk grammatik på finska och översätta mellan engelska och finska, båda språken är "främmande språk" för läraren. Det är både svårt att få jobb om man ska konkurrera mot de som har engelska eller finska som modersmål, och Om man får jobbet, jobbigt att utföra jobbet. Det är i alla fall vad jag fick höra från personer i liknande situationer: tolkar som översätter mellan 2 främmande språk och lärare som inte har "det språket" som sitt modersmål.
    Läs alla kommentarer