Hanna

    Hej! Jag studerade till "musiklärare" i Azerbaijan år 1998 och har diplom som det. Jag fick hem papper från Universitets-och högskolerådet och de bedömde min diplom som kvalificerad yrkeshögskoleexamen. Såhär står det "Utbildningen förbereder för yrkesverksamhet som pianist. Utbildningen innehåller även lärarförberendande studier. Utlåtandet är ingen legitimation, men kan exempelvis ligga till grund för tidsbegränsad anställning i skolan. Förskollärare och lärare är reglerande yrken i Sverige och Skolverket är den behöriga myndigheten som prövar och utfärdar legitimation" Jag vill gärna veta utförligt vad detta innebär. Vad måste jag göra för att kunna jobba som lärare? Eller behöver jag studera extra ämnen på komvux? Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    Lärare i Sverige är ett yrke som kräver legitimation (som Skolverket utfärdar); grund i lärarlegitimationen är LÄRAREXAMEN som man får efter några års studier på Lärarhögskolan (det tar som minst 3 år på heltid att läsa på högskola eller universitet - ofta längre tid).
    Anställning som lärare kan man dock få ändå, även utan legitimation (detta pga stor lärarbrist). Det blir i så fall på Undantag som man får anställning som lärare. Du kan alltså söka jobb som lärare och få det jobbet, t.ex under ett läsår. Vill du bli behörig/legitimerad i Sverige lärare - behöver du komma in på högskoleutbildning som leder till lärarexamen och läsa i några år.
    Det utlåtande du fick säger att du inte i Sverige kan ses som lärare i musik; du kan jobba som pianist till exempel. Vill du bli behörig lärare i musik? eller vilken sort lärare vill du bli i Sverige?
    Musiklärare kan i Sverige jobba bland annat på grund- och gymnasieskolor, på folkhögskolorna, på högskolorna och på kulturskolorna.

    I ykespresentationen musiklärare på Framtid.se förklaras om olika sätt på vilka man kan bli lärare i musik.
    Du kan med fördel prata med SYV på komvux eller med en studievägledare på Musikhögskolan eller på Lärarhögskolan.
    Om du fick bedömning om att du har Grundläggande behörighet till högskolestudier i Sverige, och om du även har behörighet motsvarande svenska 3 och engelska 6, då behöver du bara tänka på "särskild behörighet" i så fall.
    Utan att veta hela din utbildningsbakgrund och hur mycket du kan inom svenska och engelska, är det mycket svårt att ge ett konkret svar om vad du behöver komplettera med för att bli behörig sökande till utbildningar som leder till yrket Musiklärare i Sverige.

    Kika även på yrket Kulturskolepedagog.

    • : Ja men jag tänker mer om jag ska jobba som fritidspedagog, eller förskolelärare. Skulle det funka? Hur behöver jag göra då? Behöver jag fortfarande läsa på nytt eller hur gör jag?
    • Julia :

      Förskollärare är i Sverige ett yrke som kräver legitimation och i grunden är det en högskoleutbildning: förskollärarprogrammet. Fritidspedagog läser man till på fritidspedagog-utbildningen (också den finns på högskolenivå). Söka jobb på fördkolorna, på fritidshem, på skolorna och på andra ställen får du givetvis göra och du kan också få anställning, i alla fall tillfälligt (vikariat, AVA, allmän visstidsanställning eller behovsanställning). Att få tillsvidare anställning på en skola eller förskola utan legitimation är mycket svårt (många kommuner fattade beslut mot det). Kika gärna på Skolyrken; det finns yrken inom skola och förskola som ej kräver legitimation, t.ex skolvärd/värdinna; och på förskola är det Barnskötare som icke-legitimationsyrke. ... Undrar: hur kan du ha gått utbildning år 1998 om du är 19 år gammal? Du var ju 1998 ännu inte född...! :)