Tova

    Hej!

    Jag undrar vilka utbildningar  (yrkes samt högskoleutbildningar,) det finns för att sedan jobba med bostadsuthyrning av hyresrätter?

    Jag skulle vilja jobba med de praktiska delarna av att lägg upp lägenhetsannonser, svara på frågor/mejl ang lägenheter, besikta dem, skriva lägenhetskontrakt osv. Vilka yrkesutbildningar respektive högskoleutbildningar skulle ni rekommendera för detta? Skulle även tycka det var intressant att jobba i kundtjänsten med att svara på frågor kring uthyrningarna.

    Undrar även vilka "titlar" personerna med dessa arbetsuppgifter brukar ha? Jag kollar lite på fastighetsskötare respektive, fastighetsförvaltare, men det känns inte som det är rätt titel för dessa arbetsuppgifter jag nämner ovan?

    Är är det att föredra att satsa på en bred teoretisk utbildning som t.ex personalvetareprogrammet eller juristprogrammet för detta? Mvh Tova

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tova,
    kika gärna på yrken: uthyrare, administratör , besiktningsman, fastighetsmäklare samt fastighetsmäklarassistent. Av de yrken är det i första hand fastighetsmäklare som kräver en viss specifik utbildning för att kunna bli registrerad och få jobba som just fastighetsmäklare; förutom att sälja bostäder och andra fastigheter kan fastighetsmäklare även jobba med uthyrning av bostäder och andra fastigheter. Inom de övriga yrken kan man ha lite olika utbildningar där man anställs utifrån vad hen som anställer, tycker.

    ang.besiktningar
    Det beror på vilken sort besiktning man ska utföra. Att gå och titta att det är OK-städat och att tapeterna inte är skrapade och det ej finns sprickor i handfatet - kan "vem som helst" göra, men fastighetshållbarhet måste kontrolleras, alltså att bjälkarna kommer hålla vad taket väger (t.ex) eller om sprickor i fasaden är "vanlig sättning" eller om huset kommer ramla omkull när vinden ökar till medelstyrka vid "lättstorm", då krävs det högre utbildning inom vissa specifika områden och rekommenderad utbildning är lägst högskoleingenjör inom byggnad (minst 3 år på högskolenivå på byggingenjörsprogrammet).
    Du nämner också kontraktskrivning och svara på frågor från hyresgäster. Enklare frågor kan man svara på med vilken tidigare utbildning som helst (man lärs upp på arbetsplatsen) men svårare frågor om vilka rättigheter hyresgästerna har vid konflikter mellan hyresgäst-fastighetsägare eller mellan hyresgäster måste man ha juridisk utbildning (alltså examen från juristprogrammet).
    Administratörer/uthyrare hanterar enklare frågor och vid svårare frågor hänvisar till experter eller själva kontaktar experter och förmedlar deras svar till hyresgäster och fastighetsägare.

    Det finns stora fastighetsägare och små. Hos små privata hyresägare är det inte alls ovanligt att en och samma person jobbar med ekonomi, uthyrning, personalfrågor, marknadsföring mm och m.fl som en sort allt-i-allo. Och de som jobbar på det sättet kan ha diverse olika utbildningar. Här är det vanligt att börja som sommarjobbare/extrajobbare och på så sätt "få in foten", sedan kan arbetsgivare rekommendera vilka korta kurser eller längre utbildningar hen tycker man ska gå (har man tur kan man gå utbildningar på arbetstid eller delvis på arbetstid, men annars läser man på deltid samtidigt som man jobbar heltid).

    Jag nämnde (högst upp i detta svar) i första hand yrket uthyrare som jag tycker du ska kika på. Det är inte ett reglerat yrke, alltså finns inga strikta krav på vilken utbildning man ska ha. Det som arbetsgivare brukar (ofta) uppge att de önskar att man har för kvalifikationer när man söker jobb som uthyrare är:
    Utbildning på lägst gymnasienivå, gärna inom försäljning, ekonomi eller administration
    • Erfarenheter inom fastighetsförvaltning och fastighetsbranschen är meriterande
    • Högskoleutbildning är meriterande, men inget krav.
    • Behärskar ytterligare något språk är ett plus.